Gereden: Fiat Tipo
Oude naam, nieuwe auto
Eerder dit jaar presenteerde Fiat in Istanbul de nieuwe Aegea. Een sedan in het C-segment die daar de Linea opvolgt. Waarom dat ertoe doet? Nou, dat is dus exact dezelfde auto als je hier op de foto's ziet, alleen heet-ie nu opeens Tipo. Belangrijker is dat het niet bij een sedan blijft, in Genève presenteert Fiat een hatchback-variant en er volgt ook nog een stationwagon. Kortom: dit is het eerste voorproefje van de auto die bij ons de Astra, Mégane en Golf gaat beconcurreren.
Maar, dat doet Fiat op eigen wijze. Geen hypermoderne veiligheidssystemen of geavanceerde onderstellen, maar beproefde techniek tegen een concurrerende prijs. Die overigens voor Nederland nog niet bekend is, maar in Italië zit-ie duidelijk aan de onderkant van het segment. Aan de voorzijde leunt de Tipo op McPhersons, achter zit een simpele torsieas.
Daarmee rijdt de Fiat eigenlijk precies zoals je zou verwachten: onopmerkelijk. Wat niet hetzelfde is als slecht, allerminst zelfs. De onderstelafstemming is duidelijk gericht op comfort en de slechte wegen rondom Turijn overwint de Tipo dan ook met gemak. Wel hoor je met name de achteras daarbij soms vrij nadrukkelijk z'n werk doen. Maar, het werkt prima en de kilometers glijden makkelijk onder de wielen door. Sturen gaat gevoelloos maar redelijk exact en hoewel onderstuur eerder optreedt dan bij sommige concurrenten is er een redelijke veiligheidsmarge voordat de neus weg begint te schuiven. De Italiaan bewijst zich kortom als een prima niks-aan-de-hand auto en dat is precies zoals z'n makers 'm bedoeld hebben.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Fiat Tipo 1.6 MultiJet 16V – 2017 – 272.663 km – Klokje rond

De Fiat Tipo is bijna uitgestorven, maar deze is er nog! - In het Wild

Nuchtere stationwagons voor €15.000: occasiondubbeltest Opel Astra vs. Fiat Tipo

Praktijkervaring Fiat Tipo: eigenaren over hun praktische middenklasser



