Facelift Friday: Citroën C5
Ronde lijnen of C4-invloeden
De in 1993 op de markt gebrachte Xantia mocht bij ons in 2001 met pensioen en kon terugkijken op een vruchtbare carrière. Liefst 1,2 miljoen exemplaren werden aan de man gebracht en in Iran mocht de Xantia het zelfs nog tot 2010 uitzingen. Opvolger C5 kreeg niet alle handen op elkaar bij z'n debuut in 2001. Citroën kreeg kritiek een minder uitgesproken model op de markt te hebben gebracht.
Hoewel de C5 op een sedan leek was het in feite een hatchback, tenzij je uiteraard koos voor de onnoemelijk ruime Break. In 2004 ging het model terug naar de tekentafel en werd met een op de C4 van destijds lijkend front weer aan het daglicht voorgesteld. Een nieuwe grille met daarin de double chevron verwerkt, kloeke hoekige achterlichtunits en een achterzijde die enige centimeters verder naar achteren stak waar de bagageruimte natuurlijk van profiteerde. Aan de achterzijde van de Break werd nagenoeg niets ingrijpend veranderd.
Welke C5 vinden jullie de leukste? Het origineel uit 2001 of de gefacelifte versie uit 2004? Op moment van schrijven werkt de poll helaas niet, maar laat vooral in de reacties je voorkeur weten!