Braziliaanse Volkswagen Up krijgt 1.0 TSI
Tropische Volkswagen Up voorgetrokken
In 2014 kreeg men ook in Brazilië de beschikking over de Volkswagen Up. De versie die in Sao Paulo geproduceerd wordt, week bij nader inzien stiekem best af van het model dat je in de Nederlandse showrooms tegenkomt. Zo is de stadsrakker zo'n 6 centimeter langer dan 'onze' Up, waardoor de brandstoftank kon groeien van 35 naar 55 liter. Het glazen gedeelte van de achterklep moet -ie ontberen en ook de achterportieren zijn net even anders. Zo mist de driedeursversie de oplopende raamlijn en zijn de achterportieren van de vijfdeursversie voorzien van slingerramen in plaats van de opzijklappende exemplaren.
Tot zover de herhaling. Deze week heeft Volkswagen do Brasil - de Braziliaanse tak van Volkswagen - namelijk een aangescherpte Up gepresenteerd. Als eerste valt op dat de achterzijde nu ook van het glaswerk is voorzien, maar er is meer aan de hand. Zo krijgen de Braziliaanse Up-kopers namelijk een splinternieuwe 1.0 TSI onder de kap. De driecilinder turbomotor heeft niets te maken met de nagenoeg gelijknamige versie in de Golf. De nieuwe, 92 kg wegende driepitter lust - uiteraard - zowel ethanol als benzine en is dan respectievelijk 105 of 101 pk sterk. Het blok is uit de EA211-familie, waar ook de hier bekende 60 en 75 pk sterke versies toebehoren.
Een sprintje naar de 100 km/h weet de Up nu in 9,1 seconden (op ethanol) of in 9,3 seconden (benzine) af te leggen. Z'n topsnelheid ligt nu op 184 of 182 km/h. Vanwege het iets hogere gewicht zijn de remmen aangescherpt, het iets hogere gewicht zijn de remmen aangescherpt. We eindigen met nog een leuk weetje. De TSI-versies zijn liefst 4 centimeter langer dan de bekende 1.0-versies. De extra centimeters komen ten goede aan de motorruimte.