Gereden: Renault R.S. 01

Franse topsporter met Japans hart

Renault R.S. 01
Autosport heeft bij Renault altijd al hoog in het vaandel gestaan. De Franse fabrikant organiseert zelfs verschillende eigen raceklassen, waaronder één met een volledig nieuwe, zelfontwikkelde raceauto: de R.S. 01. Voor GTO 2/2015 gingen we ermee het circuit op.

Hij heeft het silhouet van een platgeslagen GT, maar onderhuids heeft dit monster weinig met een straatauto te maken. Grille en logo hebben nog wel enige Renault-signatuur. Voor de rest is het, nog meer dan een DTM-bolide, eerder een formulewagen met een dak erop. Kijk maar eens naar de lay-out; die bestaat uit een koolstofvezel monocoque van Dallara, waar aan de achterkant in lengterichting motor en transmissie zijn bevestigd.

De achterwielwielophanging is net als bij een single seater aan het versnellingsbakhuis gemonteerd. Ook de aerodynamische hulpmiddelen, onder andere een splitter, diffuser, vlakke bodemplaat en grote achtervleugel, laten er geen misverstanden over bestaan: dit is een uiterst serieuze machine.

Stuur recht, en dan: gas naar beneden, haren omhoog! Tsjonge, wat word je afgeschoten! De geblazen 3.8 V6 zorgt bij zijn stamvader Nissan GT-R al voor verpulverende acceleratie, kun je nagaan hoe het voelt in de veel lichtere – slechts 1.100 kilogram – Renault R.S. 01. Met een rauwe, donkere brul word je genadeloos richting de volgende hoek geschoten, waarbij je in moordend tempo met de rechterflipper door de versnellingen moet – want het toerenbereik is met slechts maximaal 6.800 tpm bedrieglijk laag.

Goed op de shift lights letten, dus. Het gemis aan hoogtoerige racesensaties wordt gelukkig ruimschoots vergoed door de kracht en souplesse in het middengebied. Een paar keer met de ogen knipperen en je bent al van het tweede in het vijfde verzet beland, in een meter of driehonderd knal je van 100 km/h naar dik 200 km/h.

Op topsnelheid genereert het racebeest liefst 1.700 kilogram neerwaartse druk, bijna het zo veel als een F1. De kunst is om hierop te vertrouwen en er gebruik van te maken. In mijn laatste ronde ga ik er extra goed voor zitten. Met dik 260 km/h dender ik op de eerste bocht af. Kort remmen, twee keer terugschakelen en dan met 165 km/h linksaf. De auto wordt tegen het wegdek gedrukt, als op rails schiet ik er met 2,4 zijdelingse G's doorheen, wat een kick!

Meer lezen over de track test met de Renault R.S. 01? Dat kan in de nieuwe GTO (2/2015), die nu verkrijgbaar is. Klik hier om de editie online te bestellen en gratis thuisbezorgd te krijgen!

Video

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.