AutoWeek Top 50: Dacia Logan
Van Dacia had bijna nog nooit iemand gehoord voordat het in 2004 met de Logan kwam. Tot die tijd maakte het Roemeense merk modellen die nog altijd op de klassieke Renault 12 waren gebaseerd. Renault zorgde er voor dat deze fabrikant met een geheel nieuw model kon komen dat technisch was gebaseerd op de oude Clio. Wel werden er veel minder onderdelen gebruikt op de Dacia, evenals een minimale hoeveelheid elektronica. Leuke voorbeelden: de linker en rechter buitenspiegels zijn uitwisselbaar en de ramen hebben veel minder bolling dan normaal omdat ze dan goedkoper geproduceerd kunnen worden. Eigenaren moesten hun Logan zelf kunnen repareren en tegen zo laag mogelijke kosten rijden. Hij was er in de eerste plaats voor Oost-Europese landen.
Maar ook in het verwende West-Europa sloeg de nieuwe Dacia, die later ook als superruime MCV kwam, aan. In de loop van de jaren heeft Dacia zich ontwikkeld tot budgetmerk van Renault. Daar zijn veel fabrikanten jaloers op. Keerzijde van de goedkope productie is dat een Logan niet voor de eeuwigheid is gebouwd. De onderdelen gaan niet zo lang mee. Als je er lang mee wilt doen, zul je zelf de handen uit de mouwen moeten steken om 'm mooi te houden in de loop van de jaren. Tegenwoordig koop je voor een mille of vier een hartstikke mooie tweedehands.
Wat vind jij van de Dacia Logan? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!
Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.