Gereden: Volvo V40 D4
Sommige auto's hoeven niet eens op de markt te zijn om toch al gigantisch te kunnen scoren. De Volvo V40 met nieuwe D4-motor is er zo één; de papieren specificaties zijn al zo overtuigend dat het niet eens uitmaakt hoe het in de praktijk uitpakt. Een vermogen van 190 pk, een koppel van 400 Nm, een sprint van 0-100 km/h in 7,4 seconden en het allerbelangrijkste cijfer: 14 procent. Jazeker, dit dieselkanon is ondanks z'n vermogen schoon genoeg om voor bijtellingskorting in aanmerking te komen. Speciaal voor Nederland monteerde Volvo onder meer een versnellingsbak met andere verhoudingen en een actieve grille, die onder lage belasting de lamellen sluit voor een betere luchtstroom. In theorie zorgt het ervoor dat de D4 3,3 liter diesel per 100 kilometer nodig heeft.
In de praktijk zien we die waarde niet op de boordcomputer verschijnen tijdens de eerste kennismaking. Maar eenmaal op tempo daalt de waarde naar rond de 4 liter per 100 kilometer. Nu zullen we even moeten wachten tot we tijdens een wat langere test het daadwerkelijke verbruik kunnen meten, maar dat het geen stevige drinker is, staat vast. Tenzij je van dat overvloedige vermogen gebruik gaat maken natuurlijk. En overvloedig is het, want tussen 1.500 en 4.500 toeren per minuut sleurt de nieuwe viercilinder er bijna eindeloos aan. Zelfs de lange bakverhoudingen staan serieuze prestaties niet in de weg.
Alles weten over de nieuwe Volvo V40 D4? De volledige rij-impressie lees je in AutoWeek 29, die vanaf 16 juli in de winkels ligt.