Carice MK1: elektrische cabrio van eigen bodem
Het in Delft gevestigde Carice toont z'n eerste auto, die toepasselijk MK1 heet. Het is een volledig elektrische cabriolet, die volgens de fabrikant rijklaar circa 350 kg weegt. Dat is inclusief accu's. Volgens het merk wordt rijden in de MK1 dankzij het lage gewicht een sportieve ervaring. Het design van de auto doet denken aan een te heet gewassen Porsche 356 Speedster, wat geen belediging is voor de Carice.
De MK1, die vanaf zaterdag 21 juni in een gelimiteerde oplage (er worden in eerste instantie 10 auto's gebouwd) te koop is, kan de jouwe worden vanaf € 26.620 inclusief btw. Die prijs kan oplopen, mocht je allerlei speciale wensen voor je MK1 hebben. Carice geeft klanten namelijk de mogelijkheid om zelf te kiezen hoe groot het accupakket moet zijn en of er een range-extender (een zelf ontwikkelde ééncilinder benzinemotor) bij moet. Daarnaast spreekt de fabrikant van een 'juniorversie', die door personen vanaf 16 jaar te besturen is.
Dun staal
Carice-baas en werktuigbouwkundige Richard Holleman is in 2009 begonnen met het project. "We wilden per se een zo licht mogelijke auto dus hebben we alle onderdelen zelf gefabriceerd, bestaande onderdelen waren simpelweg te zwaar. Het chassis is van dun staal en de koets van polyester, de accu's liggen in de middentunnel voor een zo laag mogelijk zwaartepunt", vertelt Holleman.
"We kunnen in principe zo veel accu's plaatsen als we willen maar de auto moet niet te zwaar worden. De maximale actieradius bedraagt nu ongeveer 130 kilometer, de acceleratie en topsnelheid van de auto zijn afhankelijk van de grootte van het accupakket", aldus Holleman.
Tot slot: hoe zit het nu met die naam? Is het een ode aan de gelijknamige Nederlandse actrice? Holleman: "Die associatie vinden we natuurlijk niet erg maar Carice is in dit geval een samenvoeging van 'Car' en 'Ries', de afkorting van mijn voornaam. Het woord 'charisma' zit er ook een beetje in."