
Renault Twizy scoort matig bij botsproeven
De Renault Twizy deed het nog het best met een score van 6 van de 16 punten. De standaard aanwezige airbag zorgde voor nog wat extra puntjes, maar de bescherming van het onderlichaam was slecht.
Nummer twee op het strafbankje is de Tazzari Zero. Die scoorde een bedroevende 4 punten op dezelfde schaal van 16. Hier was het onderlichaam beter beschermd dan in de Twizy (een score van 'matig' in plaats van 'slecht'), maar het bovenlichaam en het hoofd zijn slecht beschermd.
Maar het kan nog erger, bewijzen de Club Car Villager 2+2 en de Ligier IXO brommobielen: beiden scoorden slechts 2 punten. Het is daarom niet bepaald aan te raden om de topsnelheid van 70 km/h bij de Ligier aan te tikken; bij zware crashes is er een buitensporig grote kans op levensgevaarlijke verwondingen.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (40)
Reageren


http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autos/extra/crashtests -minicars-brommobielen/
Zeer slecht of gevaarlijk lijken me betere bewoordingen. Zoveel krachten op de nek kunnen snel dodelijk zijn.














Ik denk dat de oude Messerschmitt KR200 helemaal geen sterren zou halen, deze klassieker had ook 2 stoelen achter elkaar, en was ook heel klein en smal.

Wie van de kritische volwassenen met kinderen laat ze wel op een brommer rijden?


Dus groen zijn ze zeker niet. De Twizzy is wel schoon, als de elektriciteit echt groen is.


het is gewoon n leuk autootje

Ik gebruik dagelijks een twizy. Zeker in het Nederlands verkeer is het een prima ding.
Als we morgen een filmpje zien van een Batavus met een pop er op die 22km/u gaat en frontaal op een Jeep klapt die ook nog een 53km/u rijdt dan zullen we merken dat een twizy zo gek nog niet is met een airbag voor de bestuurder.
Als je in Rusland met een twizy moet rijden dan zal ik me wel zorgen gaan maken





Dat kun je met gewoon boeren verstand ook zo wel zien.


Een Twizzy rijdt max 80km/u en wordt getest op botsingen van 50km/u, oftewel 62,5%,
Een normale auto rijdt max 200km/u, en op de snelweg hier en meeste plekken in Europa 130km/u en wordt ook getest op 64km/u en 50km/u impacts.
En ja ik weet dat een groot deel van snelheid van potentieel andere auto afkomstig is, maar het maakt toch ook uit waar je zich bevindt, de Twizzy komt zelden op de snelweg, en voornamelijk in gebieden waar snelheden onder 50km/u liggen en aangezien bijna iedereen wel iets remt de te verwachte snelheid bij een botsing waarschijnlijk ruim onder de 50km/u ligt. Bij een gewone auto is de kans op een hogere snelheids botsing gewoon veel realistischer.
Overigens slaan we ook door in onze veiligheids wensen, wordt er alleen maar onveiliger van want testen wijzen uit dat mensen meer risico's nemen als ze zich veilig voelen. En al die veiligheid kost veel brandstof.

Koop eerder een Suzuki motorscooter, heb je meer aan, zelfde formaat. Welliswaar geen stekker, maar ook goedkoop en praktisch vervoer waar je ook op de snelweg nog wat aan hebt.




Ik hoop voor je dat je het wel merkt, want het is toch 500kg, als je dat al niet merkt dan maak ik me ernstig zorgen als je eens iets anders raakt als een mens.





Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.