AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Renault Twizy scoort matig bij botsproeven

Renault Twizy crashtest
Renault Twizy crashtest
Tazzari Zero crashtest
Tazzari Zero crashtest
Ligier brommobiel crashtest
Club Car Villager 2+2 crashtest
De Euro NCAP rijdt niet alleen brave hatchbackjes en sedannetjes tegen de muur: ditmaal waren het de Renault Twizy en brommobielen. De scores blijken een punt van zorg.

De Renault Twizy deed het nog het best met een score van 6 van de 16 punten. De standaard aanwezige airbag zorgde voor nog wat extra puntjes, maar de bescherming van het onderlichaam was slecht.

Nummer twee op het strafbankje is de Tazzari Zero. Die scoorde een bedroevende 4 punten op dezelfde schaal van 16. Hier was het onderlichaam beter beschermd dan in de Twizy (een score van 'matig' in plaats van 'slecht'), maar het bovenlichaam en het hoofd zijn slecht beschermd.

Maar het kan nog erger, bewijzen de Club Car Villager 2+2 en de Ligier IXO brommobielen: beiden scoorden slechts 2 punten. Het is daarom niet bepaald aan te raden om de topsnelheid van 70 km/h bij de Ligier aan te tikken; bij zware crashes is er een buitensporig grote kans op levensgevaarlijke verwondingen.

Lezersreacties (40)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Joh, had ik ook wel gedacht als je dat ding zo ziet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Goh, verrassend inderdaad...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Matig? Lijkt me niet helemaal een goede interpretatie. Ook de scores zijn incompleet. Zie hier:
http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autos/extra/crashtests -minicars-brommobielen/
Zeer slecht of gevaarlijk lijken me betere bewoordingen. Zoveel krachten op de nek kunnen snel dodelijk zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Bedroevend van Renault, terwijl de Smart jaren geleden al heeft laten zien dat je met een klein formaat toch wel een redelijke veiligheid kan waarborgen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Grootste gevaar voor de Renault Twizy is het gewicht van de voertuigen van medeweggebruikers.
Anoniem
Anoniem
  • 0
En ik maar denken dat ze veiliger zijn dan een Range Rover of een Rolls. Gewoon weren die dingen. Ze waren al een ergernis op de weg voor iedereen en nu dus ook gevaarlijk voor de mensen zelf.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Op een motor, brommer of scooter ben je ook aan de goden overgeleverd. Zo,n Twizzy zie ik meer als een overdekte scooter (2 persoons achter elkaar); je wordt niet nat en is handig in het stadscentrum waar de auto vaak geweerd wordt (bijv. Amsterdam).
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tsja, het valt te verwachten dat een Twizy minder goed scoort dan bijvoorbeeld een Espace. Maar een groot deel van de punten kan gehaald worden door semi-veiligheidssystemen, zoals waarschuwingslampjes voor de gordels, voetgangersveiligheid enzo. Belangrijker vind ik om te weten wat de daadwerkelijke veiligheid is. Bovenlichaam wordt bij de Twizy goed opgevangen alleen de benen zijn minder goed beschermd. Vind ik aanvaardbaar bij dit concept dat bovendien vooral in stadsverkeer bij lagere snelheden wordt toegepast. Daarbij komt dat de actieve veiligheid ook goed is: vlot, compact en wendbaar. Dus veel gelegenheid om een aanrijding te voorkomen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Als je zo'n moderne Tuk Tuk koopt, dan weet je dat je eigen lichaam de kreukelzone is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
daar hoef je geen studie voor te volgen. met dat soort auto's ben je altijd in het nadeel.
WizardOfOss
WizardOfOss
  • 0
Conclusie had ook kunnen zijn dat zo'n Twizy minder onveilig is dan brommobielen. En enorm veel veiliger dan welke tweewieler dan ook. Dat ie het tegen echte auto's aflegt mag toch geen verrassing zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Matig is nog best redelijk voor een overdekte scootmobiel.
ak2
ak2
  • 0
Het gekke is dat het me eigenlijk nog meevalt, ook al zijn de uitkomsten toch best wel slecht.
Ik denk dat de oude Messerschmitt KR200 helemaal geen sterren zou halen, deze klassieker had ook 2 stoelen achter elkaar, en was ook heel klein en smal.
Alfa33
Alfa33
  • 0
Probeer het eens met een motorfiets of scooter zo tegen een betonblok.

Wie van de kritische volwassenen met kinderen laat ze wel op een brommer rijden?
lennie
lennie
  • 0
Maar je rijdt wel lekker goedkoop en groen! En dat is ook wat waard toch?!
ak2
ak2
  • 0
Een 2 takt brommer is 20 tot 2700 keer zo vuil als een bestelwagen, en die zijn al vuiler als een personenauto.
Dus groen zijn ze zeker niet. De Twizzy is wel schoon, als de elektriciteit echt groen is.
Gubstra
Gubstra
  • 0
In het kader van zinloze testen heb ik ook nog wel een skelter van de kids in de schuur staan. Straks allemaal met een integraalhelm en full body armor op de fiets naar de supermarkt. Wat een triest gedoe dit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
dan nog
het is gewoon n leuk autootje
Anoniem
Anoniem
  • 0
inderdaad Autofreakk_XD

Ik gebruik dagelijks een twizy. Zeker in het Nederlands verkeer is het een prima ding.

Als we morgen een filmpje zien van een Batavus met een pop er op die 22km/u gaat en frontaal op een Jeep klapt die ook nog een 53km/u rijdt dan zullen we merken dat een twizy zo gek nog niet is met een airbag voor de bestuurder.

Als je in Rusland met een twizy moet rijden dan zal ik me wel zorgen gaan maken
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hebben ze geen Canta getest? Voor het godsvermogen dat die dingen moeten kosten mag je toch wel wat verwachten.
Anoniem
Anoniem
  • 0
wat is er nieuws? een brommobiel is veiliger dan een brommer en onveiliger dan een auto, omdat een brommobiel er als het ware als vervoersmiddel tussenin zit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Henk p, zoals altijd weer de espace noemend, en de realiteit ontkennend.
bzzt
bzzt
  • 0
We kunnen het ook zo bekijken: het is wel veiliger dan een brommer of een motor.
RoelvG
RoelvG
  • 0
Heeft iemand daar een studie voor moeten volgen om tot deze conclusie te komen?
Dat kun je met gewoon boeren verstand ook zo wel zien.
ricardo
ricardo
  • 0
Wat hadden ze dan verwacht? Dat het veilige voertuigen waren... Maar vergelijk het met een brommer of een 125cc scooter en je zit relatief veilig. Dus zo slecht is het dan ook weer niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tja slechte score tja misschien, maar relatief worden ze zwaar belast.

Een Twizzy rijdt max 80km/u en wordt getest op botsingen van 50km/u, oftewel 62,5%,

Een normale auto rijdt max 200km/u, en op de snelweg hier en meeste plekken in Europa 130km/u en wordt ook getest op 64km/u en 50km/u impacts.

En ja ik weet dat een groot deel van snelheid van potentieel andere auto afkomstig is, maar het maakt toch ook uit waar je zich bevindt, de Twizzy komt zelden op de snelweg, en voornamelijk in gebieden waar snelheden onder 50km/u liggen en aangezien bijna iedereen wel iets remt de te verwachte snelheid bij een botsing waarschijnlijk ruim onder de 50km/u ligt. Bij een gewone auto is de kans op een hogere snelheids botsing gewoon veel realistischer.

Overigens slaan we ook door in onze veiligheids wensen, wordt er alleen maar onveiliger van want testen wijzen uit dat mensen meer risico's nemen als ze zich veilig voelen. En al die veiligheid kost veel brandstof.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Je ziet ze zo héééél af en toe in de stad ééntje rijden, vol reclame van een design bureau of zoiets, waar eerst de Smart als kèkè object gebruikt werd. En dat is dan ook tevens de doelgroep.

Koop eerder een Suzuki motorscooter, heb je meer aan, zelfde formaat. Welliswaar geen stekker, maar ook goedkoop en praktisch vervoer waar je ook op de snelweg nog wat aan hebt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De Twizy is een guitig wagentje en nog niet zo ontzettend onveilig. Jammer dat het huren van de accu zo kostbaar is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vraag mij af of ik het überhaupt merk, mocht ik ooit in aanrijding komen met zo'n ding.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@VolvoS70

Ik hoop voor je dat je het wel merkt, want het is toch 500kg, als je dat al niet merkt dan maak ik me ernstig zorgen als je eens iets anders raakt als een mens.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De kop van het artikel suggereert iets heel anders dan wat er uiteindelijk in het artikel wordt besproken, nl. een crashtest tussen brommobielen. En dat is ook precies waar de Twizy thuishoort. Dat hij daarmee vergeleken best redelijk scoort zal wel, maar dergelijke voertuigen zijn, hoe handig misschien ook nauwelijks veiliger dan een bromfiets of motor. Dus de topsnelheid van de Twizy maar snel laten beperken tot 45 km/u.
sv1988
sv1988
  • 0
Eigenlijk zouden deze crashtesten plaats moeten vinden VOORDAT een auto op de markt komt. De Twizy is er immers al 2 jaar en wordt nu pas getest! Als ze het goed zouden doen, kunnen ze de auto introduceren aan het publiek met bij voorbeeld de maximale veiligheidsscore. Veiligheid is ook goede marketing!
Jonie
Jonie
  • 0
Dus de eigenaar van zo'n Ligier zou slechts gewond kunnen raken? Dat is inderdaad zorgelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
ach in mn oude swiftje ben ik ook dood als ik tegen een boom sta. twizy zal niet veel onveiliger zijn dan de meeste kleine autos van een jaar of 15 oud...(denk aan de seicento) a.k.a grafkist op wielen
Sharknose BMW
Sharknose BMW
  • 0
Vaak is de reden dat mensen zo'n ding rijden dat ze een ongeluk hebben gehad en daar blijvend gehandicapt door zijn geworden. Het zijn een soort verkapte invaliden -autootjes. Ik verwacht dus niet dat het gros van de bestuurders onverantwoord zal rijden. Maar toch is dit wel reden er iets aan de veiligheid te doen.