Gereden: Subaru WRX STi
Vandaag maken we rond Stockholm kennis met de jongste generatie van Subaru's voormalige rallywapen, die al sinds een aantal jaren als WRX STi door het leven gaat. Nog altijd een boxermotor en vierwielaandrijving, maar goedkoop is hij al lang niet meer – met dank aan de krankzinnige bpm - en de mythe is er ook wel wat vanaf gegaan, nu er aardig wat concurrenten zijn met hetzelfde aantal pk's en 4WD. En goedkoper, dankzij een lagere uitstoot.
De nieuwe WRX STi heeft wederom een 2,5-litermotor, goed voor 300 pk en 407 Nm koppel bij 4.000 toeren. Daarvoor moet je wel benzine met octaangetal 98 tanken. Er is aardig wat veranderd aan de wielophanging, het onderstel en de stuurinrichting. En dat merk je! Rond de middenstand voelt de WRX nu lekker stevig aan en de installatie werkt ook nog eens zeer direct.
Die fijne besturing in combinatie met de bakken met grip die deze permanent vierwielaangedreven Japanse sedan heeft, maakt dat je er genadeloos hard een bocht mee kunt aanvallen, zonder irritant onderstuur. Dat doet hij goed. En vermogen is er plenty, zij het dat de boxermotor daar zijn toeren voor nodig heeft. Vol op het gas midden in een natte bocht vergeeft hij je ook, even kwispelt de achterkant, waarna de voorwielen direct de binnenkant van de bocht opzoeken. Een vermakelijke auto, zoveel is al snel duidelijk!
De volledige rijimpressie van de Subaru WRX STi lees je in AutoWeek 16, die vanaf 16 april in de winkel ligt.