On Topic: 'Leaserijders ontevreden over hun auto'

Mercedes-Benz G-klasse
Vroeger, toen alles nog beter was, was een auto van de zaak iets machtigs, iets waar je naar uitkeek en waarmee je bewondering oogstte. Dikke glimmende bolides, strakke sportcoupeetjes – niks was te gek. Vandaag de dag is dat anders; nu kies je louter op basis van bijtelling, blijkt uit onderzoek van Vereniging Auto Van De Zaak.

Het staat als een paal boven water dat het Nederlandse autolandschap er anno 2014 totaal anders uitziet dan vijf jaar geleden. Grote dorstige sedans en razendsnelle hatchbacks hebben veelal plaatsgemaakt voor bijtellingsvriendelijke torretjes en zoemende hybrides – al dan niet met stekker. De Nederlandse overheid is door de stimuleringsregeling voor zuinige auto's verantwoordelijk voor deze massale metamorfose en frustreert daarmee niet alleen de particuliere automobilist. Liefst 65 procent van de zakelijke rijders zegt namelijk niet de auto te rijden die hij eigenlijk wil, lezen we in een persbericht van Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ).

Uit een enquête die de vereniging hield onder 2.000 leden komt naar voren dat de bijtellingscategorie de belangrijkste reden is: 43 procent van de respondenten geeft aan dat de lage maandlasten de doorslag hebben gegeven bij de keuze van de leaseauto. Op de tweede plek staat met 28 procent van de stemmen 'sturing vanuit de werkgever', plek drie is met slechts 22 procent het opgelegde budget.

Duidelijk is in elk geval dat de fiscale sturing al een tijdje iets te veel van het goede is en de eenheidsworst zodoende hoogtij viert.

Enfin, de stelling van deze week luidt:

'Onze overheid is te ver doorgeslagen in het stimuleren van zuinige voertuigen en duwt leaserijders in auto's die ze eigenlijk niet willen.'

Stel jouw vraag met betrekking tot deze kwestie in de reacties hieronder – de drie sterkste inzendingen krijgen een plekje in onze rubriek in het blad én worden daar door de redactie beantwoord.

We zien je reactie graag tegemoet!

Lezersreacties (112)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.