Toyota aangeklaagd om misleidend brandstofverbruik
Stichting Brandstofverlies heeft Toyota-importeur Louwman & Parqui op de korrel genomen vanwege de grote verschillen die er volgens hen bestaan tussen het praktijkverbruik en de waarden die de fabrikant opgeeft voor de diverse modellen, met name de hybrides. Misleiding, aldus de stichting. Vandaag is er een dagvaarding overhandigd aan Toyota, op 13 februari volgt een kort geding.
Volgens Stichting Brandstofverlies was de gemiddelde afwijking tussen test- en praktijkverbruik 31,7 procent. Er werden 158 auto's van verschillende merken onderzocht, waarbij gebruik is gemaakt van de gegevens van onder andere Travelcard, de ANWB en de verbruiksmonitor op autoweek.nl.
In het persbericht wordt het voorbeeld aangehaald van een Toyota Yaris 1.5 Hybrid, die volgens fabrieksopgave 1:28,3 verbruikt maar in de praktijk 1:17,4 scoort. "Enkele verkopers vertelden dat dit model 1 op 18 verbruikt, anderen echter zeiden dat het verbruik 1 op 27 is. Terwijl zij uiteraard weten dat dit verbruik in de praktijk nooit haalbaar kan zijn", stelt Stichting Brandstofverlies. 'Uit alles blijkt dat autofabrikanten en autodealers misleidende informatie geven', is de conclusie.
Loterijverlies
De oprichter van Stichting Brandstofverlies, Ferdy Roet, spande al eerder een collectieve procedure aan met Loterijverlies. "Met Loterijverlies dacht iedereen dat wij het toch niet van de Staatsloterij zouden winnen, maar dat is dus mooi anders gebleken. Nu dagen we Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, voor de rechter vanwege misleiding", zegt Roet.
Roet vermoedt dat het aantal deelnemers aan de collectieve actie tegen Toyota wel eens groter kunnen zijn dan bij zijn eerdere actie. Hij heeft goede hoop op succes in de brandstof-zaak omdat er in de Verenigde Staten in soortgelijke gevallen al schikkingen zijn getroffen en/of schadevergoeding is uitgekeerd.
Waarom richt Stichting Brandstofverlies zich specifiek op Toyota? "Zij staan symbool voor de autobranche en Toyota is de grootste fabrikant van hybrides, de auto's waarbij de grootste afwijkingen bestaan tussen fabrieksopgave en praktijkverbruik", zegt Wessel van Tongeren namens de stichting. "Zij zijn de grootste en dienen in dit geval als voorbeeld voor de rest van de autofabrikanten."
Verbruikscijfers aanpassen
Met het kort geding hoopt Stichting Brandstofverlies op schadevergoeding voor automobilisten die de dupe zijn geworden van de 'misleiding' van de autofabrikanten, in dit geval Toyota voorop. De rechtsgang willen zij financieren door bijdragen van hun leden, dat zijn er volgens Van Tongeren nu ongeveer 100. Ook wil de stichting, bij succes, dat de fabrikant de verbruikscijfers in de folder aanpast naar de realiteit. "Mocht de uitspraak voor ons negatief zijn, zullen we andere juridische wegen gaan bewandelen", besluit Van Tongeren.
Toyota-importeur Louwman & Parqui doet in de ogen van woordvoerder Guido Roozekrans weinig verkeerd. "Het is een discussie die al vaak gevoerd is, het is bekend dat er verschillen kunnen bestaan tussen het normverbruik en het werkelijke verbruik van een auto. Wij werken hetzelfde als alle andere autofabrikanten en wij voldoen gewoon aan de Europese richtlijnen."