'Rijk gebruikt verkeersboetes voor schatkist'
Volgens de bond, die dit schrijft in een brief aan de Tweede Kamer, is er geen duidelijke relatie tussen boetes en verkeersveiligheid en zijn de inkomsten uit verkeersboetes de afgelopen jaren stelselmatig verhoogd.
In 2013 bedragen deze inkomsten 1 miljard euro, zo stelt de bond maandag. De ANWB vraagt zich af hoe deze ,,voortdurende verhogingen bijdragen aan de verkeersveiligheid. Het aantal staandehoudingen neemt bovendien af en de relatie tussen de hoogte van de boetes en de ernst van de overtreding wordt steeds onduidelijker''.
De ANWB wil dat minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie het huidige stelsel van verkeersboetes onder de loep neemt. Menig weggebruiker ervaart een bon niet als een correctie op verkeerd gedrag, maar als een vervelende bijkomstigheid, zo weet de bond. Volgens de bond zouden verkeersboetes een logische relatie moeten hebben met de ernst van de overtreding, zou er gerichter moeten worden gehandhaafd en moet de acceptgiro binnen 24 uur op de mat vallen.
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel
