BMW i3 haalt vier sterren bij crashtest
De reden dat de BMW i3 geen vijf maar vier sterren kreeg bij de EuroNCAP-crashtest zit 'm in het ontbreken van een 'actieve' motorkap, die de voetganger een minder harde landing moet bezorgen na een aanrijding.
Volgens de woordvoerder van BMW Nederland een bewuste keuze. "BMW heeft daarvan afgezien omdat er geen verbrandingsmotor zit op de plaats waar die bij een conventionele auto zit. De extra onderdelen die nodig zijn voor de montage van een actieve motorkap zouden onnodig extra gewicht toevoegen."
Op zich begrijpelijk, maar aan de andere kant kun je je afvragen of het een verstandige keuze is wanneer je weet dat EuroNCAP je hiervoor 'afstraft'. Uit de testresultaten blijkt bovendien dat de voorkant van de 'motorkap' slecht scoort wanneer die in aanraking komt met een voetganger. Hetzelfde geldt voor de plek waar de kap overgaat in de voorruit. EuroNCAP viel ook over de te harde A-stijlen. De totale score voor voetgangersveiligheid bedraagt 57%.
BMW voert aan dat de i3 dan misschien geen actieve motorkap heeft maar dat de elektrische auto wel verkrijgbaar is met veiligheidsverhogende systemen zoals Collision Warning en Pedestrian Warning met automatische remingreep - systemen waar NCAP geen punten voor uitdeelt.
Op de onderdelen 'inzittendenbescherming' en 'bescherming voor kinderen' scoorde de i3 overigens wel goed. Voor volwassen inzittenden is de veiligheidsscore van de i3 86 procent, EuroNCAP waardeerde de bescherming van kinderen aan boord met 81 procent.