EU stelt CO2-beslissing uit door lobby Duitsland
De lobby van Duitsland kreeg steun van Engeland, Slowakije, Tsjechië, Hongarije en Polen.
De Europese Unie wil de CO2-uitstoot van alle nieuw geproduceerde auto's in 2020 verlagen naar maximaal 95 g/km. Momenteel heeft de gemiddelde auto die uit een autofabriek rolt een CO2-uitstoot van 130 g/km.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft een alternatief plan ingediend: zij wil dat 80 procent van alle nieuw geproduceerde auto's in 2020 een CO2-uitstoot van 95 g/km of minder heeft, een percentage dat in de jaren erna stapsgewijs met 5 procent moet stijgen. Zodoende zouden alle nieuw geproduceerde auto's in 2024 een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km hebben.
Vooral producenten van luxe auto's, zoals BMW en Daimler, zouden voordeel hebben bij deze gefaseerde invoering. PSA en Renault waren in de eerste instantie tegenstanders van het Duitse plan, maar onder druk van de Duitse lobby zijn deze producenten van kleinere auto's nu ook voorstander van het alternatieve plan.
Lees ook

Audi RS3 Sportback (2012) - Op de rollenbank

Toen de Volvo 343 en Honda Accord in 1976 kwamen waren ze niet alleen door hun automaten bijzonder

Automobilisten kiezen steeds vaker voor uitgebreide verzekering in plaats van WA

Waarom de Volkswagen Kever Boxer Diesel er toch niet kwam
