Gereden: Volkswagen e-Up
Een klein autootje dat op pad moet met een serieus accupakket zonder dat dat accupakket de inzittenden en hun bagage in de weg mag zitten; ga er maar aan staan. Net als bij de Renault Zoe heeft Volkswagen in de Up het accupakket weggewerkt onder de vloer en de achterbank, de plek waar normaal de benzinetank zit. Zodoende is het interieur van de e-Up gelijk aan dat van de benzineversies, zelfs de laadruimte met de verstelbare bodem is niet aangetast. Dat spreekt in z'n voordeel. Maar eerlijk is eerlijk het blijft een klein autootje, net een slag compacter dan de Zoe die meer van Clio-formaat is (of om bij VW te blijven: Polo-formaat). Daar doet een aardige gimmick als de gleuf in het achterste deel van de laadvloer waar je je laadsnoer in kwijt kunt niets aan af.
Klein van stuk weet de e-Up zich in het stadverkeer (daar waar dit soort auto's het meest op z'n plek is) kranig te weren. De elektromotor (maximaal 82 pk en 210 Nm) is prima in staat om de auto op gang te brengen en te houden. Het gaat allemaal vlot en geruisloos, goed vergelijkbaar met wat de Renault Zoe doet. Overigens is de actieradius van de e-Up wel iets beperkter dan die van de Zoe. Renault geeft 210 km op, VW slechts 160 km.
Als het nodig is, is de gang er ook zo weer uit. Net als de Audi A3 e-tron is de kleine Volkswagen voorzien van de Bosch iBooster, een speciaal voor elektrische en hybride auto's ontwikkeld remsysteem dat gericht is op een naadloze overgang tussen regeneratief remmen en mechanisch remmen. Overigens heb je het rempedaal vrij weinig nodig. Met een zijwaartse tik tegen de pook bepaal je in vier stappen de mate waarin de auto op de motor remt wanneer je het stroompedaal loslaat. In de twee felste standen is de vertraging al zodanig dat de remlichten gaan branden. Het onderstel heeft weinig moeite met de 230 extra accukilo's in de buik van de auto. Het gaat te ver om over een snaar strak onderstel te spreken, maar zompig is het bepaald niet. Dankzij de lage positie van de accu ligt de auto lekker stabiel op de weg.
Wat de e-Up bij ons gaat kosten is nog niet bekend. In Duitsland is de vanafprijs echter een stevige € 26.900. Ter indicatie een Nissan Leaf heb je in Nederland al vanaf € 29.700 en voor de Zoe begint in ons land de prijslijst bij € 20.990. Oké, bij die laatste moet je nog wel een accu huren, maar met een jaarkilometrage van laten we zeggen 15.000 km is de Zoe dan na vijf jaar nog altijd voordeliger. En dan te bedenken dat de Franse EV ook nog 'ns groter is en op een volle accu een stuk verder moet komen. Dit draagt nog niet echt bij aan Volkswagen's ambitie om de grootste te worden in elektrische auto's.
De uitgebreide eerste rijtest van de Volkswagen e-Up lees je binnenkort in AutoWeek.