Porsche 918 Spyder verpulvert ronderecord Ring

Porsche 918 Spyder Ringrecord
Porsche 918 Spyder RingrecordPorsche 918 Spyder RingrecordPorsche 918 Spyder RingrecordPorsche 918 Spyder RingrecordPorsche 918 Spyder Ringrecord
De strijd om 'wie heeft de ultieme hypercar' lijkt een gevalletje 'twee honden vechten om een been, de derde loopt er ras mee heen' te worden. Want terwijl de LaFerrari en McLaren P1 om de centrale plek in de schijnwerper vechten, heeft Porsche met de 918 Spyder op 4 september doodleuk een nieuw ronderecord voor straatlegale auto's op de Nordschleife neergezet.

De Porsche 918 Spyder zette op 4 september een rondetijd van 6:57 minuten neer, waarmee hij de eerste straatlegale auto is die de magische 7 minuten-grens doorbreekt. Radical zette in 2009 weliswaar een tijd van 6:48 minuten neer met de SR8 LM, maar die auto is niet in alle landen straatlegaal.

Ferrari en Pagani claimden ook dat ze met respectievelijk de 599 XX en Zonda R ronderecords hadden neergezet, maar die auto's mogen nergens de openbare weg op. Het ronderecord voor niet straatlegale auto's is in 1983 neergezet door Stefan Bellof in een Porsche 956. Porsche heeft nu dus het record voor straatlegale én niet-straatlegale auto's in handen.

Het oude record voor straatlegale auto's van 7:11 minuten was neergezet met een Gumpert Apollo. Op 4 september kropen rallylegende Walter Röhrl, Porsche testrijder Timo Gluck en Porsche fabriekscoureur Marc Lieb om de beurt achter het stuur van een 918 Spyder met het Weissach-pakket (foto 1). Uiteindelijk zette Marc Lieb het ronderecord neer.

De Porsche 918 Spyder heeft een vermogen van 895 pk. De aandrijflijn heeft -uiteraard niet bij het neerzetten van een ronderecord- een gemiddeld verbruik van 3,3-3,0 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 79-70 g/km.

Update: er is nu ook een video van Porsches ronderecord:

Video

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.