Audi Sport Quattro: hybridekanon met 700 pk

Audi Sport Quattro Concept
Audi Sport Quattro ConceptAudi Sport Quattro ConceptAudi Sport Quattro ConceptAudi Sport Quattro ConceptAudi Sport Quattro ConceptAudi Quattro conceptAudi Quattro conceptAudi Quattro Concept
Dat Audi een doorontwikkeling van het Quattro-studiemodel uit 2010 zou meenemen naar de IAA in Frankfurt, wisten we. Het resultaat is echter nog bruter dan we hadden verwacht: een plug-inhybride met niet minder dan 700 pk. Maak kennis met de Quattro Sport Concept.

Inderdaad: de 2.0-versie van de Quattro Concept uit 2010 (foto 6-8) is voorzien van plug-in hybridetechniek. De fossiele brandstoffen worden verstookt door een 4.0 biturbo V8 van 560 pk en 700 Nm, voorzien van Cilinder On Demand, oftewel cilinderuitschakeling wanneer niet al het vermogen nodig is. De elektro-afdeling bestaat uit een lithium-ion accupakket van 14,1 kWh, die een elektromotor van 110 kW (150 pk) en 400 Nm voedt. Die elektromotor is geplaatst tussen de V8 en de achttraps Tiptronic-automaat.

Het gecombineerde systeemvermogen bedraagt 700 pk en 800 Nm. Het sprintje van 0 naar 100 km/h neemt 3,7 seconden in beslag, de topsnelheid bedraagt 305 km/h. Audi geeft een gemiddeld verbruik op van 2,5 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 59 g/km.

Aan de stekker

Zoals het een plug-inhybride betaamt, kun je de auto thuis of op straat aan de stekker hangen. Wie goed z'n best doet, kan 50 kilometer volledig elektrisch afleggen op een vol accupakket. In dat geval staat de auto in 'EV Mode', de bestuurder kan ook kiezen voor de efficiënte Hybrid Mode of Sport Mode, waarbij het potentieel van de Sport Quattro optimaal kan worden benut.

De Audi Sport Quattro is 4,60 meter lang, breedte en hoogte bedragen respectievelijk 1,96 en 1,39 m. De wielbasis meet 2,78 meter en in de achterbak kun je 300 liter bagage kwijt. Audi monteert banden in de maat 285/30R21. Ondanks de toepassing van lichtgewicht materialen zoals aluminium (onder andere portieren en voorschermen) en met carbon versterkt polymeer (CFRP) voor dak, motorkap en kofferbakklep, legt de Sport Quattro nog 1.850 kg in de schaal. Dat is uiteraard vooral te 'danken' aan het accupakket.

Grille van de toekomst

Hoewel het basisontwerp gelijk is, wijkt het uiterlijk van de Sport Quattro op detailniveau toch flink af van dat van z'n voorganger, de Quattro concept uit 2010. Zo is bijvoorbeeld de luchthapper in de motorkap verdwenen, zijn de gaten links en rechts van de grille een stuk groter en hebben de koplampen een andere vorm. Dat geldt ook voor de portieren, de achterlichtunits en de uitlaatuiteinden.

De beweegbare achterspoiler, die bij hogere snelheden omhoog komt, is gebleven. Volgens Audi gaan we de vorm van de grille in de toekomst terugzien op sportieve modellen. Leuk detail: de deurgrepen komen automatisch naar buiten wanneer er een hand in de buurt is.

Audi nam ook het dashboard stevig op de schop, leg de foto's van de 'oude' en de nieuwe concept-car maar eens naast elkaar. Meest opvallend is misschien wel dat de pook van de handgeschakelde zesbak plaats heeft gemaakt voor de keuzehendel van een Tiptronic-automaat. Het instrumentarium geeft in 'Race mode' een centraal geplaatste snelheidsmeter weer, evenals informatie over het circuit en een stopwatch. In de 'Setup mode' verschijnt nog allerlei extra informatie over diverse circuits.

Meer informatie over de Sport Quattro en de eventuele productieplannen horen we volgende week op de IAA in Frankfurt, waar de concept-car een prominent plekje krijgt toebedeeld op de Audi-stand.

Lezersreacties (102)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.