Eindelijk officieel: dit is de BMW i3
Hoewel, kleine brokjes… BMW liet al eerder de volledige lijst specificaties los, en ook het uiterlijk van de auto was eigenlijk geen geheim meer. Zelfs de prijzen waren al bekend, en we mochten zelfs al even een blokje om met een nog lichtjes gecamoufleerd exemplaar. Nu is het echter tijd voor de officiële lancering van BMW's elektrische spruit. Dat betekent officieel beeld, maar omdat de specificaties al bekend waren, is er verder weinig nieuws te melden.
Nog even een opfrissertje: de uit aluminium en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) opgetrokken achterwielaandrijver weegt 1.195 kg, is bijna 4 meter lang, 1,76m breed en 1,58 meter hoog. Een elektromotor met een vermogen van 170 pk zorgt voor de aandrijving. De versie zonder range extender sprint daarmee in 7,2 seconden naar 100 km/h, maar komt dan in de normale modus slechts 160 km ver. De versie met verbrandings-aggregaat komt ongeveer 140 km verder, maar doet door het extra gewicht wel 7,9 seconden over het sprintje. De range extender is een tweecilinder met een inhoud van 650 cc en een vermogen van 34 pk. De tank heeft een inhoud van 9 liter.
De carrosseriepanelen zijn van kunststof en makkelijk te vervangen voor nieuwe in het geval van schade. Bovendien meldt BMW dat het materiaal kleine aanrijdingen kan incasseren zonder blijvende schade. Een bezoekje aan het schadeherstelbedrijf is daarom vrijwel nooit nodig. Hopelijk geldt dat ook voor de bandenboer, want we verwachten niet dat die maatje 155/70R19 standaard op de plank heeft liggen.
Behalve een innovatieve en efficiënte aandrijflijn en het gebruik van high-tech materialen benadrukt de Beierse producent dat er ook goed naar minder basale voorzieningen van de auto is gekeken. De kachel en airco zijn zo ontworpen dat ze zo min mogelijk van de actieradius afsnoepen, terwijl ConnectedDrive er via internet voor zorgt dat het navigatiesysteem automatisch de meest efficiënte route opzoekt, daarbij rekening houdend met de actieradius. Aangekomen op de bestemming stopt het aanwijzen van de juiste richting niet op de parkeerplaats: een speciale app kan de navigatie op de smartphone voortzetten tot aan de voordeur. Diezelfde app toont daarnaast allerlei informatie over de status van de accu, het rijbereik van de auto en de dichtstbijzijnde oplaadpunten.
Een i3 bestellen moet voor de jaarwisseling mogelijk zijn voor prijzen vanaf 35.500 euro. Wie de voorkeur geeft aan een versie met range-extender moet minimaal 39.990 euro meebrengen.