Gereden: Porsche Panamera E-Hybrid

Porsche Panamera Plug-in
Porsche rijden en veertien procent bijtellen? De wonderen zijn de wereld nog niet uit. We reden vandaag met de Prius uit Zuffenhausen.

En om onze eigen intro maar meteen onderuit te halen: de hele opzet van deze plugin-hybride wijkt af van wat we in de lagere klasse inmiddels gewend zijn. Zo kan de Panamera niet aan de snellader. Niet nodig, vindt Porsche, hij kan ook gewoon op de motor door. En anders dan een Prius of een Ampera laadt de Panamera E-Hybrid zo nodig de accu weer volledig op de motor op.

We kenden de Panamera al als hybride, maar bij deze facelift is hij dus plugin geworden. Bovendien kreeg hij een nieuwe elektromotor, die met 95 pk bijna twee keer zoveel vermogen heeft dan de vorige en iets meer koppel, 310 Nm. Ook heeft hij voortaan lithium-ion accu's. Die hebben meer capaciteit bij gelijkblijvend volume, maar zijn ook zwaarder. Samen met de nu nodige lader is deze plugin 115 kilo zwaarder dan de eerste hybride. Maar dat gewicht ligt vrijwel volledig op de achteras en aangezien hij achterwielaandrijving heeft, is hij in de praktijk, samen met dat hogere vermogen, dus sneller. In 5,5 seconden naar de honderd en hij trekt helemaal door tot 270 km/h. In een auto met veertien procent bijtelling.. mind you.

Toch is het een wat bijzondere, maar ook licht ontluisterende ervaring om helemaal elektrisch te rijden in een Porsche. Je mist de brul van zo'n machine. Maar ach, begin vorige eeuw misten de eerste automobilisten ook de geur van paardenzweet en -flappen en het geluid van hun gehinnik. Kun je je daar overheen zetten, dan heb je nog steeds een auto met dat fantastische stuurgedrag dat we van de Panamera kennen. Plus enorme prestaties. En als je echt tekeer gaat, laat de direct ingespoten V6 zich natuurlijk wel degelijk horen en lijkt er weinig hybride aan deze auto. Wel merk je dat hij wat zwaarder in de kont is; hou daar op nat even rekening mee.

Goed, er zijn dus wel concessies gedaan. Maar dan betaal je wel slechts veertien procent bij. Ja, zeg je dan misschien, over ruim een ton. Da's waar, maar je kunt ook 25 procent bijtellen over dat bedrag. En dan heb je het over nogal een verschil per maand.

De volledige rij-impressie van de Porsche Panamera E-Hybrid, én de 4S Executive met nieuwe motor, staat binnenkort in AutoWeek. Aanstaande maandag op deze site het videoverslag van onze eerste ervaringen met deze limousines.

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.