Eerste biedingen op Fisker
Onlangs heeft Fisker het grootste deel van z'n personeel wegens geldgebrek de deur uit moeten sturen. Deze maand zijn de eerste biedingen gedaan door VL Automotive en de Chinese Wanxiang Group.
Evenals Tesla heeft Fisker enkele jaren geleden een miljoenenlening van het Amerikaanse Department of Energy gekregen. Waar Tesla zonder enige moeite al deze week z'n volledige lening wil aflossen, heeft Fisker hier meer moeite mee. Het bedrijf is bijna op de fles gegaan, geïnteresseerde kopers azen nu op de restanten van het merk.
VL Automotive, met voormalig General Motors-topman Bob Lutz aan het hoofd, heeft samen met de Chinese Wanxiang Group een bod gedaan op de bijna ter ziele gegane autobouwer, dat meldt Automotive News. Het bod bedraagt volgens ingewijden 20 miljoen dollar, een fractie van wat het bedrijf eind 2011 volgens de opgestapte oprichter Henrik Fisker waard was: 2 miljard dollar, aldus Reuters.
Beide bedrijven zijn geen onbekenden van Fisker. De Wanxiang Group heeft eerder al acculeverancier A123 Systems, dat onder andere de batterijen voor de Karma leverde, opgekocht. VL Automotive toonde op de Autoshow van Detroit de Destino, een Fisker Karma voorzien van de benzinegorgelende motor van de Chevrolet Corvette ZR1.
In 2009 kwam Fisker in aanmerking voor een lening van 529 miljoen dollar. In mei 2011 stopte het Amerikaanse Department of Energy met het uitbetalen van de lening omdat het er niet naar uitzag dat Fisker z'n doelstellingen zou halen. Naar verluidt is er sinds juli 2012 al geen nieuwe Karma meer van de band gerold.