Ferrari: 'Meer winst zonder extra verkopen'
Zoals vrijwel elk ander gezond bedrijf heeft ook Ferrari een steeds grotere winst voor ogen. In 2012 verkocht het 7.318 renpaarden, een stijging van grofweg 50 procent ten opzichte van het aantal dat het merk in 1991 verkocht. Als het aan CEO Luca Cordero di Montezemolo ligt, zal de winst blijven toenemen, maar wil hij niet dat z'n auto's minder exclusief worden.
Dat blijkt uit een interview dat Autonews met de topman heeft gehad. Montezemolo wil de extra inkomsten meer en meer gaan halen uit opties en accessoires. Volgens de CEO bestelt de gemiddelde Ferrari-koper voor zo'n 25.000 euro aan extra's voor z'n raspaard. Daarnaast levert het speciale Tailor-Made programma, waarmee je je Ferrari helemaal kunt personaliseren, gemiddeld zo'n 50.000 euro op. Kortom: modellen leveren steeds meer op door het toevoegen van prijzige opties.
Verder zegt de topman dat Ferrari z'n Classiche-werkplaats, waar oude modellen worden gerestaureerd, ook in de Verenigde Staten wil gaan voeren. 'Een werkplaats in bijvoorbeeld Californië zou een uitkomst zijn. Eigenaren hoeven voor een kleine restauratie dan niet helemaal naar Maranello, we hopen zo dat men eerder geneigd is z'n Ferrari langs te sturen.' aldus Montezemolo.