Black box met g-krachtmeter peilt je rijstijl
Het nieuwe systeem combineert de gps-functie van de bestaande black box met een g-krachtmeter, om zodoende de acceleratie en het remgedrag van de bestuurder in het verkeer in kaart te brengen. Ook worden de zijdelingse g-krachten gemeten. Op basis daarvan kan de bestuurder adviezen krijgen op welke gebieden z'n rijstijl aangepast kan worden.
Lennart Schröer van Technocon licht toe: "We hebben met een speciaal algoritme rekening gehouden met de diverse trajecten die weggebruikers afleggen. Iemand die over een kaarsrechte snelweg rijdt, heeft gemiddeld uiteraard minder g-krachten dan iemand die een bochtig traject moet afleggen. We proberen de scores daarom te vergelijken met andere weggebruikers op het traject."
Op de vraag of er veel behoefte aan dergelijke systemen is, antwoordt marketeer Schröer uiteraard bevestigend: "De vraag van wagenparkbeheerders naar dit soort systemen is groter dan je wellicht in de eerste instantie zou zeggen. Vooral als een bedrijf dat rijstijlanalyse toepast hiervoor het keurmerk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen krijgt."
Schröer is niet bang voor een te grote inbreuk op de privacy: "De rijder staat centraal bij dit systeem. We willen helpen zuiniger te rijden en hopen dat de slijtage aan onderdelen op deze manier beperkt kan worden. Het is niet de bedoeling om ook bijvoorbeeld de maximumsnelheid van leaserijders in de gaten te gaan houden. Dan is het niet leuk meer en te belerend."
Tim Toornvliet van privacywaakhond Bits of Freedom zegt het volgende over de g-krachtmeter in het track&trace-systeem: "In principe behoren dergelijke systemen niet echt tot het gebied waar wij ons normaliter mee bezighouden. Maar ik kan wel zeggen dat zulke systemen weliswaar nuttig kunnen zijn als mensen ze vrijwillig gebruiken, maar dat het niet zo moet zijn dat mensen door hun leasemaatschappij gedwongen worden om ze te gebruiken. En de dwang daartoe is iets wat we in deze maatschappij toch langzaam maar zeker zien oprukken."