Vrimibolide: Citroën BX GTi

Citroën BX GTi 16V
Citroën BX GTi 16VCitroën BX GTi 16VKlokje rond Citroën BX 19 GTICitroën BX GTi 16VCitroën BX GTi 16VCitroën BX GTiCitroën BX GTiCitroën BX GTiCitroën BX GTiCitroën BX SportCitroën BX SportCitroën BX 4TC
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Citroën BX GTi.

Een van de meest legendarische Citroëns uit de geschiedenis is de BX, al was het maar vanwege z'n door Marcello Gandini (Bertone) ontworpen carrosserie die je nooit met iets anders zult verwarren. De opvolger van de GS kwam in 1982 op de markt en hield het vol tot 1994, toen de Xantia 'm opvolgde. Er zijn door de jaren heen vele versies van de BX verschenen maar wie de jaren tachtig bewust heeft meegemaakt, zal vooral de BX Sport (foto 11 en 12) nog helder voor de geest staan, de auto die samen met een CX schitterde in de eerste Flodder-film. Dat was met z'n 126 pk best een vlot ding maar hij moet toch z'n meerdere erkennen in de GTi 16V. Jazeker, er was ook nog een vrij extreme, 200 pk sterke en vierwielaangedreven BX (de 4TC, foto 13) die was afgeleid van de Groep B-rallywagen maar die is met een productie van slechts 200 homologatie-exemplaren behoorlijk exclusief.

We gaan daarom deze week voor de BX GTi. Die (foto 7-10) had 122 pk, tot in 1987 de GTi 16V (foto 1-6) ten tonele verscheen die dankzij z'n aluminium 1.9-blok met vier kleppen per cilinder – de eerste in massa geproduceerde Franse 16-klepper - goed was voor 160 pk en 177 Nm. Dit blok met, ten opzichte van de 8-klepper uit de GTi, aangepaste cilinderkop werd door Peugeot in de 405 MI16 gehangen en hielp de BX 19 GTi 16V aan een topsnelheid van 218 km/h.

Nul tot honderd ging, mits je de handgeschakelde vijfbak op de juiste manier bediende, in iets minder dan acht seconden (7,9 om precies te zijn). Geen getallen om vandaag de dag stijl van achterover te slaan maar voor die tijd best indrukwekkend voor een 'gewone' auto als de BX, die als GTi zestienklepper amper 1.000 kilo op de weegschaal liet noteren. De remmen werden geassisteerd door ABS, ook allesbehalve gemeengoed in de eighties en daarom het vermelden op de achterklep waard. Met de facelift van 1990 kreeg de BX een wat strakker jasje mee, onder andere herkenbaar aan nieuwe bumpers en andere achterlichten met 'rookglas'. Een koopje was de BX GTi bij z'n introductie niet: bijna 23.000 euro, afgezet tegen de achtergrond van bijna 30 jaar geleden stevig aan de prijs.

In de video zie je Sjonnie en Kees in de Citroën-showroom. Hoe denken de heren voor die BX Sport met buffellederen bekleding te gaan betalen? Cash, Diners Club, American Express, Visa?

Video

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.