Autonieuws  |  'Akkoord over mrb oldtimers bereikt' *UPDATE*

24 april 2013  |  20:32  |  Tekst:
    Print     Mail

De kogel is door de kerk wat betreft de mrb-regels voor oldtimers. Na een moeizaam proces heeft staatssecretaris Weekers een akkoord gesloten met de oldtimer-lobby.

Volgens BNR, dat ‘bronnen rondom de onderhandelingen’ aanhaalt, wordt in de nieuwe plannen de leeftijdsgrens voor mrb-vrijstelling bij benzineauto’s opgerekt naar 40 jaar, voor auto’s ouder dan 26 jaar geldt een kwarttarief van maximaal 120 euro per jaar. Ook bij diesel- en lpg-auto’s gaat de grens naar 40 jaar, zonder overgangsregeling. Tijdens de wintermaanden december, januari en februari mag er niet met de oldtimers worden gereden en blijven de bestaande regels rond de schorsing van kracht, zo meldt BNR.

Met de nieuwe regels haalt de regering volgens berekeningen 28 miljoen euro minder op dan de geplande 155 miljoen. De brief van de staatssecretaris gaat vanavond naar de Tweede Kamer, die de volgende stap moet nemen. Morgen wordt er verder overlegd.

*** UPDATE ***

Navraag leert dat de informatie van BNR klopt. “Dit was het hoogst haalbare wat we er in deze politieke realiteit uit konden slepen”, zegt Peter Staal, directeur van de KNAC en woordvoerder van de oldtimer-alliantie. “We hebben deze overeenkomst met pijn in het hart gesloten, we zijn niet trots en beseffen dat veel mensen hierdoor worden getroffen maar ik daag iedereen uit om er een betere deal uit te slepen.” Het regeerakkoord was volgens Staal ‘behoorlijk heilig’ en milieu was volgens hem ondergeschikt aan geld. Hij is tevreden over de onderhandelingen die de voorgenomen bezuinigingen hebben teruggedrongen van 153 naar 133 miljoen euro. Waar die resterende 20 miljoen vandaan moet komen, weet Staal niet. “De Staatssecretaris moet voor een alternatieve dekking zorgen. Ik weet alleen dat het bedrag niet bij de mrb of ergens anders in de autosector vandaan gehaald gaat worden.”

 

Compliment voor Weekers

De KNAC geeft Weekers een compliment. “Hij heeft zijn nek uitgestoken”, aldus Staal, die aangeeft dat wanneer de oldtimer-alliantie niet was meegegaan in het huidige akkoord, het terug was gegaan naar de kamer en daar was zeer waarschijnlijk een slechtere regeling uit gekomen dan dat er nu ligt.

Oldtimers op benzine komen er genadig vanaf maar bezitters van een oldtimer die op diesel of lpg loopt, worden volgens Staal ‘keihard getroffen’. “Dat voelt niet goed”, zegt hij, waarbij hij het voorbeeld van de Land Rover-club noemt. Met lpg heeft hij minder moeite. “We zijn tegen het dagelijks gebruik van oldtimers, wij vinden ‘authentiek’ belangrijk en lpg-auto’s kun je altijd nog terugbouwen naar benzine.” Morgen (25 april) worden nieuwe regelingen, waaronder die voor oldtimers, door de Tweede Kamer ‘gejast’ en Staal heeft er vertrouwen in dat de PvdA en VVD meegaan. "Maar", zo besluit hij, "in elke crisis is de auto aan de beurt.”

 

'Heel eind in de goede richting'

Paul de Waal, woordvoerder van de Bovag, voldoet het akkoord ‘aardig aan de uitgangspunten’. “We zijn tegen oneigenlijk gebruik van oldtimers, zoals de importdiesels die dagelijks veel kilometers rijden. Daar moet je wat aan doen, met dit akkoord zijn we een heel eind in de goede richting. Het alternatief is dat alle oldtimers de volle mep aan mrb gaan betalen en we zijn blij dat dit spookbeeld nu verdwenen is. Op deze manier wordt het rijdend erfgoed ontzien en dat is het belangrijkste”, aldus De Waal, die net als Peter Staal van KNAC zijn waardering uitspreekt voor staatssecretaris Weekers. “Hij heeft ruimte in z’n budget gevonden om de liefhebbers te ontzien.”

De rol van oud-minister Jan Kees de Jager was volgens de KNAC en Bovag niet enorm groot in het uiteindelijke akkoord maar hij was volgens de twee organisaties wel belangrijk als ‘katalysator’, zoals Paul de Waal van Bovag beschrijft. “Hij kent Weekers, hij kent de branche en hij is een klassiekerliefhebber, dat scheelt toch.”

 

Overgangsregeling voor benzine

Mocht het akkoord door de Tweede Kamer komen, geldt structureel dat oldtimers die na 31 december 2013 40 jaar of ouder zijn, vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Voor benzineauto’s die op 1-1-2014 26 jaar of ouder zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987) maar nog geen 40, gaat een overgangsregeling gelden, waarbij eigenaren een kwarttarief betalen, met een maximum van 120 euro per jaar. Voorwaarde is dat de auto in december, januari en februari geschorst wordt. Wie dat niet doet, betaalt gewoon mrb in die maanden. Oldtimers op diesel of lpg die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar zijn, gaan het volle tarief aan motorrijtuigenbelasting betalen.       

Volgens de staatssecretaris bedragen de structurele kosten van de voorgestelde maatregelen 16 miljoen euro per 2028. De extra kosten van de overgangsmaatregel zijn 17 miljoen euro in 2014, in 14 jaar aflopend naar 'nihil' in 2028.  

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

AutoWeek is jarig en trakteert! (Advertorial)

Daarom geven we een supersnelle Porsche 911 Cabrio weg! Wil jij ‘m winnen?   Lees verder
AutoWeek is jarig en trakteert!
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Klokje rond CitroŽn CX 20 RE Mercedes-Benz 190 Klokje rond Chevrolet Caprice Classic Wagon
Land Rover Defender Camel Trophy Renault 5 Alpine Turbo 1984

Peilstok

Ik vind de Fiat Multipla uit de AutoWeek Top 50:

AutoWeek op Blendle

AutoWeek Triotest

Kia Rio - Hyundai i20 - Renault Clio

Volg AutoWeek