Ingereden: Dacia Lodgy

Dacia Lodgy
Van sommige auto's wordt veel verwacht, terwijl anderen meer als showroomvulling bedoeld zijn. Maar in de praktijk pakt het soms anders uit dan we vooraf verwachtten. In de rubriek Ingereden kijken we hoe een vers model tot op heden presteert. We trappen af met de Dacia Lodgy.

Veel voor weinig, dat is het recept waarmee Dacia in ons land scoort. We vragen aan Jan-Pieter van der Kooi van Renault Nederland hoe het met de ruimtelijke Roemeen gaat.

Sinds wanneer is de Dacia Lodgy te koop?

"We hebben natuurlijk begin vorig jaar de Lodgy al voorgesteld aan de wereld. De pers heeft in april met de auto kunnen rijden. Vanaf 3 september 2012 stond de Lodgy vervolgens in Nederland bij de dealers en sinds begin dit jaar is de benzineversie ook leverbaar."

Hoeveel zijn er tot nu toe van verkocht?

"In totaal zijn er nu bijna 800 exemplaren van de Lodgy verkocht, waarvan ongeveer 400 in dit jaar. Dat is wel opmerkelijk, want de benzineversie is pas vanaf dit jaar in ons land. Vorig jaar is-ie toch al vaak besteld, zonder dat mensen een proefrit hadden kunnen maken."

Strookt de werkelijkheid met jullie prognose?

"Zeker, de auto doet het eigenlijk precies zoals verwacht. We dachten dat we een slow start zouden hebben omdat we geen benzinemotor hadden. Dit is een auto die het van de particuliere verkopen moet hebben en dan is een benzineversie gewoon noodzaak. We waren heel blij met de komst van de TCe-motor maar ook blij dat mensen die al bestelden voordat ze erin hadden gereden."

Wat is de meest verkochte uitvoering?

"Zoals gezegd gaan veruit de meeste kopers voor een benzine-uitvoering. Dat is dus de 1.2 TCe met 115 pk waaruit zo'n 70 procent van de verkopen bestaat. De meest verkochte uitvoeringen zijn de Lauréate en Prestige, die worden beide in ongeveer dezelfde verhouding besteld."

Wat is de doelgroep van de Lodgy?

"We mikken op de rationele koper, maar je ziet in de praktijk dat de doelgroep heel divers is. Een opvallende statistiek is bijvoorbeeld dat er verhoudingsgewijs veel hoogopgeleiden onder de Lodgy-kopers zijn. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die gewoon veel ruimte nodig hebben, dus we zien kopers uit alle lagen van de bevolking."

Welke auto's worden ingeruild op de Lodgy?

"We zien dat ongeveer 80 procent van de klanten een vreemd merk rijder is. Daarmee bedoelen we dan niet-Renault, want omdat Dacia een relatief nieuw merk is, komt de inruil van een Dacia op een Dacia nog niet zoveel voor."

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.