Porsche facelift Panamera, nu ook 14% bijtelling

Porsche Panamera
Porsche PanameraPorsche PanameraPorsche PanameraPorsche PanameraPorsche PanameraPorsche PanameraPorsche PanameraPorsche Panamera
Na vijf jaar trouwe dienst acht Porsche de tijd rijp voor een facelift van de Panamera. Wie denkt dat het bij wat detailwijzigingen blijft, heeft het mis: er komt zelfs een versie met 14 procent bijtelling!

Aan de achterzijde van de gefacelifte Panamera valt het bredere raam op. Ook de achterlichten zijn anders en Porsche heeft de standaarduitrusting verder uitgebreid. Alle modellen beschikken standaard over bi-xenon koplampen, een multifunctioneel stuurwiel en een automatische achterklep. Tot de opties behoren volledige LED-verlichting, een verbeterde adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning en het Lane Departure Warning systeem.

Nieuw bij de facelift zijn de Panamera Turbo en Panamera 4S Executive-modellen met 15 centimeter verlengde wielbasis. Deze uitvoeringen met twee individuele stoelen achterin bieden de inzittenden meer beenruimte en comfort. De nieuwe Executive-modellen zijn standaard uitgevoerd met luchtvering.

Panamera S E-Hybrid: 14 procent bijtelling

De ster van de show is toch wel de Panamera S E-Hybrid, die de Panamera S Hybrid opvolgt. Deze plug-inhybride heeft een systeemvermogen van 416 pk en een topsnelheid van 270 km/h. De sprint naar 100 km/h kost slechts 5,5 seconden. Schakelen gaat met een achttrapsautomaat. De elektromotor heeft een vermogen van 95 pk, de Panamera slaat z'n energie op in een pakket lithium-ion accu's met een capaciteit van 9,4 kWh. De volledig elektrische actieradius is 36 km. Het gemiddelde verbruik ligt op 3,1 l/100 km, de CO2-uitstoot bedraagt 71 g/km en dat betekent dat deze Panamera voldoet aan de eisen voor 14 procent bijtelling. Porsche vermeldt niet met welke verbrandingsmotor de elektromotor samenwerkt maar dat is waarschijnlijk de 3.0 V6 van 333 pk, net zoals bij de huidige hybride.

Voor de Panamera S E-Hybrid heeft Porsche een speciale app ontwikkeld. Hiermee is bijvoorbeeld de laadstatus van de accu en de resterende actieradius op te vragen. Via Porsche Car Connect of de app kan ook de voorverwarming/-koeling functie worden geactiveerd en geprogrammeerd. Ook voor andere Panamera-modellen is de Porsche Car Connect app beschikbaar.

Porsche noemt de Panamera S E-Hybrid 'de eerste plug-in hybride in het topsegment', maar dan willen wij het merk er toch even op wijzen dat er ook al een tijdje een Fisker Karma is. Die heeft een uitstoot die nog lager ligt, namelijk op 47 g/km. Dit jaar betekent dat nog 0 procent bijtelling, waar de inzending uit Zuffenhausen dus in de categorie van 14 procent valt. De Porsche Panamera S E-Hybrid slaat echter terug met z'n prestatiecijfers, want de Fisker heeft een topsnelheid van 'slechts' 200 km/h.

Panamera S met zescilinder

Er is meer motorennieuws. De 4,8-liter V8 uit de Panamera S/4S maakt namelijk plaats voor een 3,0-liter V6 biturbo met 420 pk, dat is 20 pk meer dan voorheen. Ook het koppel stijgt met 20 Nm. Het gemiddeld verbruik neemt juist af, en wel met 18 procent.

De Porsche Panamera debuteert op de Shanghai Auto Show. In juli - de plug-inhybride in augustus - verschijnt de auto bij de dealers, begin 2014 komt een nieuwe, 300 pk sterke turbodiesel beschikbaar. Ook de Panamera Turbo S staat voor volgend jaar op de planning.

Lezersreacties (81)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.