Autonieuws  |  Duidelijkheid over krachtcentrale McLaren P1

20 februari 2013  |  11:12  |  Tekst:

Dat-ie sterk zou zijn, wisten we al, maar het bleef gissen naar de precieze grootte van de spierballen van de McLaren P1. Vandaag geeft het Engelse merk dan eindelijk openheid van zaken.

De hybride aandrijflijn van de McLaren P1 bestaat uit een elektromotor en de 3,8-liter V8 biturbo motor, die we al kennen uit de MP4-12C. De V8 is voor de gelegenheid opgefokt naar 737 pk en 727 Nm. De lichtgewicht elektromotor is goed voor 179 pk en 260 Nm. Het gecombineerde vermogen is 916 pk, het maximumkoppel 900 Nm. Schakelen gaat met een zeventraps automaat met dubbele koppeling.

De P1 is achterwielaangedreven. Een hybride aandrijflijn heeft natuurlijk meer voordelen dan alleen extra pk's. De hypercar kan bijvoorbeeld 10 kilometer geheel elektrisch rijden. De CO2-uitstoot is 'minder dan 200 g/km'.

De McLaren heeft diverse rijmodi. E-Mode is de meest ecologisch verantwoorde. In eerste instantie put de auto in deze modus uit de elektromotor, zodat de CO2-uitstoot gedurende maximaal tien kilometer 0 g/km is. Daarna springt de verbrandingsmotor bij.

 

IPAS en DRS

Wie meer kracht wil in de andere rijmodi, kan via de IPAS- en DRS-knoppen op het stuurwiel de kracht van de elektromotor en de verbrandingsmotor meer aanspreken. Het Drag Reduction System (DRS) heeft z'n wortels in de Formule 1. Met een druk op de knop zorgt de achterspoiler ervoor dat de luchtweerstand 23 procent lager is. Als de bestuurder het rempedaal aanraakt, wordt dit systeem automatisch gedeactiveerd.

IPAS is vergelijkbaar met het KERS-systeem uit diezelfde Formule 1. Met deze knop heeft de bestuurder op afroep 179 extra pk's beschikbaar voor een nog fellere acceleratie. De accu weegt 96 kilogram en is geïntegreerd in het koolstofvezel MonoCage chassis, waardoor er geen aparte constructie om het accupakket te herbergen extra gewicht in de schaal legt.

De officiële onthulling van de productieauto staat voor later deze maand op de planning. Op de Salon van Genève kunnen we de productieauto voor het eerst in het echt bewonderen.

 

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Geef AutoWeek cadeau! (Advertorial)

Daarmee geniet de ontvanger maar liefst 8 weken lang van AutoWeek! En dat voor slechts €15   Lees verder
  advertorial Cadeau voor een echte man
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Peilstok

Mijn favoriete 'lel van een hatchback' van De Redactie Raadt Aan is:

AutoWeek op Blendle

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep