China grootste afzetmarkt Duitse premiummerken

BMW 7-serie
China was vorig jaar voor het eerst de belangrijkste afzetmarkt voor de Duitse premiummerken BMW, Audi, Mercedes en Porsche. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Duisburg-Essen, waarvan de resultaten zondag naar buiten zijn gebracht.

De Duitse autobouwers brachten bij elkaar 959.000 auto's aan de man in China. In geen enkele andere markt ter wereld wisten zij zo'n groot aantal bolides te slijten.

Zo kwam de verkoop in thuismarkt Duitsland op 882.000 voertuigen, en die in de Verenigde Staten op 837.000 stuks.

Het belang van China als afzetmarkt voor Duitse auto's uit het duurdere segment is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2005 lag het aantal verkochte auto's door de vier grootste luxemerken nog op 104.000. Sindsdien steeg de verkoop met gemiddeld 37 procent per jaar.

Onderzoeker Ferdinand Dudenhoffer verwacht dat de Chinese markt ook de komende jaren nog in belang zal toenemen. Dit jaar zullen de grote vier uit Duitsland volgens hem voor het eerst meer dan 1 miljoen wagens verkopen in China.

Ook in de Verenigde Staten winnen Duitse premiummerken aan populariteit. BMW, Audi, Mercedes en Porsche zijn daardoor minder afhankelijk van de zwakke Europese markt dan fabrikanten die goedkopere modellen maken, zoals Opel, Renault, Peugeot en Fiat.

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.