China grootste afzetmarkt Duitse premiummerken
De Duitse autobouwers brachten bij elkaar 959.000 auto's aan de man in China. In geen enkele andere markt ter wereld wisten zij zo'n groot aantal bolides te slijten.
Zo kwam de verkoop in thuismarkt Duitsland op 882.000 voertuigen, en die in de Verenigde Staten op 837.000 stuks.
Het belang van China als afzetmarkt voor Duitse auto's uit het duurdere segment is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2005 lag het aantal verkochte auto's door de vier grootste luxemerken nog op 104.000. Sindsdien steeg de verkoop met gemiddeld 37 procent per jaar.
Onderzoeker Ferdinand Dudenhoffer verwacht dat de Chinese markt ook de komende jaren nog in belang zal toenemen. Dit jaar zullen de grote vier uit Duitsland volgens hem voor het eerst meer dan 1 miljoen wagens verkopen in China.
Ook in de Verenigde Staten winnen Duitse premiummerken aan populariteit. BMW, Audi, Mercedes en Porsche zijn daardoor minder afhankelijk van de zwakke Europese markt dan fabrikanten die goedkopere modellen maken, zoals Opel, Renault, Peugeot en Fiat.
Lees ook

Hoe komt onze occasionduurtest Lexus IS 300h (2019 - 70.000 km) door de technische keuring bij Joep?

Praktijkervaring Renault Scenic E-Tech: Auto van het Jaar-waardig?

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €65.000

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?
