Autonieuws  |  China grootste afzetmarkt Duitse premiummerken

20 januari 2013  |  16:51  |  Tekst:

China was vorig jaar voor het eerst de belangrijkste afzetmarkt voor de Duitse premiummerken BMW, Audi, Mercedes en Porsche. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Duisburg-Essen, waarvan de resultaten zondag naar buiten zijn gebracht.

De Duitse autobouwers brachten bij elkaar 959.000 auto's aan de man in China. In geen enkele andere markt ter wereld wisten zij zo'n groot aantal bolides te slijten.

Zo kwam de verkoop in thuismarkt Duitsland op 882.000 voertuigen, en die in de Verenigde Staten op 837.000 stuks.

Het belang van China als afzetmarkt voor Duitse auto's uit het duurdere segment is de laatste jaren sterk gegroeid. In 2005 lag het aantal verkochte auto's door de vier grootste luxemerken nog op 104.000. Sindsdien steeg de verkoop met gemiddeld 37 procent per jaar.

Onderzoeker Ferdinand Dudenhoffer verwacht dat de Chinese markt ook de komende jaren nog in belang zal toenemen. Dit jaar zullen de grote vier uit Duitsland volgens hem voor het eerst meer dan 1 miljoen wagens verkopen in China.

Ook in de Verenigde Staten winnen Duitse premiummerken aan populariteit. BMW, Audi, Mercedes en Porsche zijn daardoor minder afhankelijk van de zwakke Europese markt dan fabrikanten die goedkopere modellen maken, zoals Opel, Renault, Peugeot en Fiat.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

BMW 7-serie Audi S8 Mercedes-Benz CLS Shooting Brake
Porsche Panamera GTS

Peilstok

De leukste korter-dan-3,5 meter-auto van De Redactie Raadt aan is...

AutoWeek op Blendle

AutoWeek Dubbeltest

BMW i3 - Volkswagen e-Golf

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep