Autonieuws  |  Lexus IS 300h: meer foto’s en info!

15 januari 2013  |  15:30  |  Tekst:

De nieuwe Lexus IS heeft z’n officiële publieksdebuut gemaakt in Detroit en dat gaat vergezeld van een serie nieuwe foto’s. Daarnaast komen we iets meer aan de weet over de specificaties van de nieuwe premium D-segmenter.

Vorige week belandden de eerste foto’s van de nieuwe Lexus IS al op internet. Dat betrof de sportieve F Sport Line-versie, nu heeft Lexus ook beeldmateriaal van de 'gewone' IS 300h vrijgegeven. Op de NAIAS in Detroit heeft zojuist de officiele onthulling plaatsgevonden en dus weten we nu weer iets meer over de nieuwe 'premium' middenklasser van het Japanse luxemerk.

De Lexus IS 300h wordt aangedreven door een 2,5-liter viercilinder en een elektromotor, samen goed voor een vermogen van 220 pk. Lexus vermeldt dat het gemiddelde verbruik minder dan 4,3 l/100 km bedraagt, wat overeenkomt met een Co2-uitstoot van minder dan 100 g/km. De wielbasis van de IS is ten opzichte van het huidige model met 70 mm gegroeid, de breedte van de auto nam met 10 mm toe. Lexus claimt dat de beenruimte voor de achterpassagiers met 85 mm is toegenomen, mede dankzij de plaatsing van een nieuw type stoelen voorin. De bagageruimte slikt nu 450 liter, een toename van 52 liter in vergelijking met de huidige IS.

Lexus heeft de nieuwe IS voorzien van een 20 procent stijvere carrosserie en een nieuw ontworpen voor- (dubbele draagarmen) en achterwielophanging (multilink), waardoor volgens de Japanners ‘rijdynamiek altijd standaard is’. Dat wordt nog eens benadrukt door ‘een nieuwe opzet van het stuurhuis’, wat dat ook precies moge betekenen. In de middenconsole tref je een knop aan waarmee je het Drive Mode Select-systeem van de IS bedient. Je kunt de auto instellen in vier ‘rijmodi’: Eco, Normal, Sport en Sport S.

Wie graag sportief voor de dag komt, kiest de IS 300h F Sport Line, die er niet alleen aan de buitenkant scherper uitziet maar volgens Lexus ook een scherper rijgedrag vertoont. Zowel het onderstel als de stuurbekrachtiging zijn afgestemd op sportiviteit. Optioneel voor de F Sport is een adaptief onderstel, inclusief een vijfde rijmodus: Sport S+.

Binnenin gaat het er modern aan toe met onder andere elektrostatische ‘swipe’ aanraaktoetsen voor de bediening van de airconditioning – onderdeel van de HMI-technologie (Human Machine Interface). De F Sport Line krijgt het stoere instrumentarium van de LFA supercar aangemeten, inclusief beweegbare centrale ring (foto 14).

De Nederlandse importeur verwacht in maart de prijzen van de nieuwe Lexus IS 300h bekend te kunnen maken, de marktintroductie volgt in de zomer.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Lexus IS 300h Lexus IS 300h Lexus IS 300h
Lexus IS 300h Lexus IS 300h Lexus IS 300h

Peilstok

Ford heeft in Brazilië de nieuwe Ka gepresenteerd, die als voordelige 'wereldauto' in de markt wordt gezet. Het is nog niet helemaal duidelijk of deze ook naar (West) Europa komt. Wat vind jij?

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

LEXUS IS 300h EDITION EN F SPORT EDITION TOT € 3.000,- KLANTVOORDEEL NU VANAF € 39.990,- DE IS ...

AutoWeek Dubbeltest

Lexus IS 300h - BMW 320i EDE

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep