Occasionverkoop licht gedaald in 2012
Uit cijfers van VWE Trendweb blijkt dat zowel de occasionverkoop van bedrijven aan consumenten (B2C) als consumenten onderling (C2C) vorig jaar is gedaald ten opzichte van 2011. Bij B2C werden er 1.043.245 voertuigen verhandeld, 2,2 procent minder dan het jaar ervoor, terwijl de handel onder consumenten met 3,9 procent daalde naar 731.393 auto's. Ook de samenstelling van de occasionmarkt is flink gewijzigd. Volkswagen is in beide gevallen het meest verhandelde merk, terwijl Opel en Mazda juist flink in de min zitten.
Ook de import daalde, van 79.392 auto's in 2011 naar 70.293 exemplaren in 2012, een negatief resultaat van 11,5 procent. Dat zal deels te maken hebben met de onduidelijke plannen van het kabinet met betrekking tot oldtimers; daarvan werden maar liefst 32 procent minder exemplaren ingevoerd. Jonge auto's, één of twee jaar oud, werden wel meer geïmporteerd. Het populairst blijven Mercedessen, al daalde het aantal ingevoerde auto's van dat merk wel van 15.370 naar 11.332 exemplaren.
Bij de export is wel een flinke groei te bespeuren. Er werden vorig jaar 18,5 procent meer auto's uit ons land verscheept. Grootste afnemer van ons tweedehands blik is Libië (!) met 18,6 procent. Opvallend is dat het aantal auto's dat naar Polen of Wit-Rusland ging sterk daalde, met respectievelijk 60 en zelfs 81 procent. Grootste stijger is Hongarije, dat 609 procent meer auto's vanuit ons land toebedeeld kreeg.