Aygo, 107 en C1 struikelen bij EuroNCAP
De auto's stammen in de basis natuurlijk al uit 2005 en dat vertaalt zich -ondanks de recente facelift- in een score van maar drie sterren. De drieling scoort bijvoorbeeld 68 procent voor de veiligheid van volwassen inzittenden, waar de betere auto's die momenteel worden gelanceerd ruim boven tachtig procent scoren.
Voor kinderen is het iets beter voor elkaar, hier scoren de auto's 73 procent. Voetgangersveiligheid wordt echter maar met 53 procent beoordeeld. Om meer dan drie sterren te halen moet een auto sinds 1 januari 60 procent of meer op het gebied van voetgangersveiligheid scoren, dus hierdoor kwamen de Aygo en consorten sowieso al niet meer in aanmerking voor vier of vijf sterren. Voor de aanwezige veiligheidssystemen scoorde het trio tenslotte 71 procent.
In reactie op deze resultaten heeft Toyota beloofd per 1 juli een zij-airbag voor de borstkas, een gordijnairbag, ESP, een gordelwaarschuwing voor de passagier en top-tether en ISOFIX voor de achterbank aan de uitrusting toe te voegen. Peugeot en Citroën zeggen dit voorbeeld te gaan volgen.