Autonieuws  |  Gereden: Toyota Auris

29 november 2012  |  19:06  |  Tekst:

De eerste generatie Auris werd pas succesvol toen er een hybride variant met 14% bijtelling van verscheen. Die komt er ook weer van de nieuwe generatie, dus ook die zullen we veel gaan zien. Maar de nieuwe Auris moet daarnaast ook dynamischer zijn. In Lissabon proberen we dat uit.

Met één blik zie je al welke kant Toyota op wil met de nieuwe Auris. Hij is niet alleen langer dan de vorige, maar vooral ook lager, waardoor er meer dynamiek van uitgaat. Nogal een verschil met het lieve van de eerste generatie. Maar de toegenomen lengte zorgt ook voor meer ruimte voor de inzittenden en een bagageruimte die tot 360 liter kon groeien. Dat is weliswaar niet toonaangevend in het C-segment, maar zeker ook niet krap. Bovendien werd bij de nieuwe generatie Auris vanaf het begin af aan rekening gehouden met de komst van de Hybrid. Het accupakket is netjes weggewerkt onder de achterbank, waardoor de milieuvriendelijke versie evenveel bagageruimte biedt als de versies met conventionele aandrijving. Ondanks het slankere profiel is het ruimteaanbod dus toegenomen.

 

Zwaartepunt

Maar met dat gedrongen profiel hint Toyota ook op de dynamische ambities van de nieuwe C-segmenter. Het zwaartepunt ligt lager en de nieuwe Auris volgt netjes de trend van gewichtsreductie. Afhankelijk van welke versie je voorkeur heeft, is editie twee daarom zo’n 50 kilo lichter dan z’n voorganger. Dat is uiteraard ook goed nieuws voor de liefhebber van het betere stuurwerk, minder gewicht is immers gunstig voor de wegligging. En die valt helemaal niet tegen, zo merken we in en om Lissabon. Waar de eerste Auris nogal snel onderstuurd richting de buitenkant van de bocht wilde glijden, blijft de nieuwe langer de aangegeven koers volgen. Niet dat ze zich bij Ford zorgen moeten gaan maken, daarvoor mist de Toyota lichtvoetigheid, maar hij weet beter dan voorheen raad met sneller stuurwerk. De directe, zij het wat gevoelloze besturing draagt daar ook aan bij.

 

Meer weten over de Toyota Auris? De volledige rij-impressie vind je binnenkort in AutoWeek. Op de website verschijnt bovendien binnenkort ook de video-impressie.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Geef AutoWeek cadeau! (Advertorial)

Daarmee geniet de ontvanger maar liefst 8 weken lang van AutoWeek! En dat voor slechts €15   Lees verder
  advertorial Cadeau voor een echte man
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Auris Hybrid Toyota Auris Toyota Auris
Toyota Auris

Peilstok

De leukste GTO-waardige auto van de Redactie Raadt Aan is...

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

Auris TS Hybrid Lease Plus Top 5 editie Nu tijdelijk vanaf € 27.950,- incl. € 1.000,- extra ...

AutoWeek Triotest

Nissan Pulsar - Kia Cee'd - Toyota Auris

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep