AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hartge geeft BMW 114i spierballen terug
31
Het typeplaatje '114i' zal bij sommige BMW-puristen toch voor wat gefronste wenkbrauwen hebben gezorgd: is een fors geknepen x14i met 102 pk wel BMW-waardig? Voor degenen die wel het voordeel willen, maar meer pk's, heeft Hartge nu de oplossing staan.
Standaard is de 1,6-liter turbomotor van de 114i goed voor 102 pk en een maximumkoppel van 180 Nm. De sprint van 80-180 km/h (een stokpaardje van Hartge) kost 42,99 seconden en de topsnelheid is 195 km/h. De CO2-uitstoot is 129-132 g/km (afhankelijk van de transmissie).
Na bemoeienis van Hartge ziet het er ineens heel anders uit. De viercilinder levert dan 152 pk en 245 Nm. De sprint van 80 tot 180 km/h kost nu slechts 23,78 seconden, een verbetering van maar liefst 19,21 seconden. De topsnelheid stijgt naar 206 km/h, maar de CO2-uitstoot blijft gelijk.
De powerupgrade kost in Duitsland 1.690 euro. Andere opties zijn sportveren (245 euro) en 19-inch lichtmetalen wielen, die voor 2.990 euro op de Duitse prijslijst staan.



