Gereden: Kia Optima Hybrid

Kia Optima Hybrid
Tot op heden weet Kia met de Optima nog geen potten te breken in het D-segment, maar daar gaat verandering in komen: dankzij hybridetechniek is de grote Koreaan voortaan goed voor 20 procent bijtelling.

Kia's grote sedan is tot op heden een kleine speler in het conservatief ingestelde D-segment, mede door het feit dat hij uitsluitend leverbaar was met motoren die niet in aanmerking komen voor fiscaal voordeel. Maar nu is hij er dan ook in hybride-uitvoering, voorzien van een tweelitermotor met 150 pk en een elektromotor die 40 pk levert. Die zijn gekoppeld aan een zestraps automaat zonder koppelomvormer die aardig aan de bak moet, want ondanks het relatief hoge vermogen van 190 pk moet de aandrijflijn hard werken om de bijna 1.600 kilo zware Optima Hybrid lekker in beweging te brengen. Hij moet volgens Kia in 9,4 seconden naar de 100 km/h kunnen sprinten, maar echt enthousiast komt hij niet van zijn plek. Tot 100 km/h moet het mogelijk zijn om puur elektrisch te rijden, maar dit blijkt in de praktijk een onmogelijke opgave. Zodra je ook maar een beetje gas geeft, komt de benzinemotor er onmiddellijk bij. Als je het gaspedaal opeens volledig intrapt, dan verslikt de aandrijflijn zich en gaat de benzinemotor hectisch aan de slag. Het duurt dan een seconde of twee voordat de Kia doet wat je van hem vraagt. Ook klinkt de motor dan erg rauw.

Lage toerentallen

De aandrijflijn van de Optima Hybrid is het meest in zijn element als je rustig rijdt en het toerental onder pak hem beet 3.000 tpm houdt. Dan komt de ondersteuning van de elektromotor het beste tot zijn recht en bovendien is de auto dan opvallend stil. Het rijgedrag van de Optima Hybrid is vooral comfortabel te noemen. Ook grove wegoneffenheden worden door het onderstel uitstekend opgevangen, wat er samen met de plezierig zittende stoelen en de stilte in het interieur voor zorgt dat dit een prima reisauto is. Een minpunt is de besturing, die rond de middenstand doods aanvoelt en zich wel erg licht laat bedienen. In bochten is het gewicht van het achterin geplaatste accupakket voelbaar, de achterkant lijkt dan met vertraging de voorzijde te volgen. Dat komt het gevoel van stabiliteit niet ten goede. Geen auto voor de enthousiaste stuurman dus, maar wel een comfortabele kilometervreter. Ook de enorme interieurruimte, de fraaie afwerking en de riante uitrusting spreken in het voordeel van deze Koreaan.

De volledige rij-impressie met de Kia Optima Hybrid is te lezen in AutoWeek 42, die vanaf woensdag 17 oktober in de winkels ligt.

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.