Ford C-Max Hybrid voorlopig alleen voor Amerika
Al in januari 2011 presenteerde Ford op de Detroit Motor Show de C-Max Hybrid. Inmiddels is bekend dat de auto begin 2013 in de Verenigde Staten op de markt komt. De hybride MPV combineert een tweeliter viercilinder met een elektromotor, wat resulteert in een gecombineerd vermogen van 188 pk. Ford geeft een stadsverbruik op van 47 miles per gallon, oftewel 1 op 20. Buiten de stad loopt dat verbruik, zoals wel vaker bij hybrides, iets op maar 1 op 18,7 is nog altijd netjes. Een gecombineerd verbruik wordt niet opgegeven, maar ligt dus ergens in het midden. De actieradius bedraagt volgens de fabrieksinformatie ruim 500 mijl, zo'n 800 kilometer.
Om de bestuurder te helpen dat ook daadwerkelijk te halen, zijn verschillende hulpmiddelen aanwezig in de auto. Net als bij de Honda Insight beloont een display op het dashboard de zuinige rijder met de verschijning van groene blaadjes. Een ander display toont de Brake Coach, een voorziening die bestuurders moet helpen hun remgedrag zo aan te passen dat er maximaal geprofiteerd wordt van het regeneratieve remsysteem. De C-Max Hybrid wordt in Amerika leverbaar vanaf 25.995 dollar en dat is iets minder dan wat Toyota daar voor een Prius V vraagt.
Omdat de C-Max momenteel niet wordt geleverd in Amerika, presenteert het merk de auto daar als eerste uitsluitend als hybride. Naast de normale Hybrid staat ook de C-Max Energi op de planning, een plug-in hybride met dezelfde techniek als de normale Hybrid. Anders dan bij ons is Ford in Amerika een grote speler op het gebied van elektrische- en hybride auto's. Het merk voert er onder meer de Fusion Hybrid en Focus Electric. Ford zegt zelf dat het verschil in verbruik tussen de hier nu leverbare modellen en de hybrides tot nu toe niet groot genoeg was om ze hier te gaan voeren. Inmiddels is in dat beleid enige verandering zichtbaar.
Volgens de woordvoerder van Ford Nederland staan er wel degelijk hybrides op de planning. "We weten dat er een aantal van deze modellen onze kant op komt, maar het is nog niet bevestigd welke dat gaan zijn. Er wordt per model een afweging gemaakt, waarbij de keuze vooral zal afhangen van het verbruik ten opzichte van het hier leverbare, conventionele model."