Veertig jaar Alfa Romeo Alfetta
Door de versnellingsbak en koppeling bij de aangedreven achteras te leggen, zorgde Alfa voor een zeer goede gewichtsverdeling. In combinatie met het gewicht van slechts 1.080 kg maakte dat de Alfetta in 1972 een van de best sturende sedans op de markt. Deze positionering van de bak werd daarom ook toegepast in de Giulietta, de 90, de 75, en nog later in de sportwagens SZ en RZ. Zelfs de laatste achterwielaangedreven Alfa, de 8C Competizione, maakte gebruik van dit systeem.
Bij de Alfetta stond alles in het teken van het rijplezier. Zo was de wielophanging zeer gecompliceerd, met een double wishbone-ophanging voor en een de-Dion-achteras, en had de auto schijfremmen rondom. Dat had ook een reden, want de eerste Alfetta, de 1800, had al 121 pk. Daarmee sprintte de auto in 10,5 seconde van 0 naar 100 km/h, wat in die tijd ronduit snel was. Later kwamen er ook minder vermogende versies op de markt, maar een echt trage Alfetta is er nooit geweest. De in 1978 geïntroduceerde Alfetta Turbo Diesel was de eerste diesel met turbo op de Europese markt. De 2.0 liter dieselmotor leverde een vermogen van 82 pk.
Twee jaar na de introductie van de sedan kwam Alfa met een coupé, de Alfetta GTV. Die auto werd in 1981 leverbaar met de V6 uit de Alfa 6, en was met 160 pk de snelste Alfetta. De Alfetta bleef lang op de markt, de laatste sedan liep in 1984 van de band, en de GTV bleef zelfs nog tot 1986 in productie. Van de vierdeurs zijn bijna 480.000 exemplaren geproduceerd. Het is daardoor een van de bestverkochte Alfa's ooit.