Europese autoverkopen in november iets lager
In november kochten de inwoners van de Europese Unie 1.030.414 nieuwe auto's. Dat is 3,5 procent minder dan november 2010, toen er nog 1.067.631 nieuwe auto's hun weg naar een koper vonden. De daling is vooral het gevolg van lagere verkopen op grote markten als Frankrijk (-7,7 procent), Italië (-9,2 procent), Spanje (-6,4 procent) en het Verenigd Koninkrijk (-4,2 procent).
Lichtpuntjes waren er ook. De Duitse automarkt, veruit de grootste van Europa, noteerde bijvoorbeeld een plus van 2,6 procent. En dan is er natuurlijk nog Nederland: ook nu deden we het weer goed met een stijging van maar liefst 11,8 procent ten opzichte van november 2010.
Kijken we naar de eerste elf maanden van 2011, dan zien we in de Europese Unie ook een kleine min. In totaal zijn er 12.157.119 nieuwe auto's verkocht, terwijl dat er van januari tot en met november 2011 12.324.863 waren. Dat betekent een daling van 1,4 procent.
Grote winnaars en verliezers
Bij de merken zijn er duidelijke winnaars en verliezers aan te wijzen. Relatief gezien was Lexus de grote winnaar. Door de introductie van de CT 200h stegen de verkopen in november met maar liefst 140,5 procent ten opzichte van vorig jaar. Jeep (+81,9 procent), Land Rover (+34,2 procent), Kia (+32,0 procent) en Lancia (+21,5 procent) kunnen ook tevreden op november terugkijken.
Maar aangezien de markt als geheel iets kromp, zijn er natuurlijk ook verliezers. Mazda zal november 2011 bijvoorbeeld graag snel vergeten, want de verkopen daalden met 35,9 procent. Andere verliezers: Jaguar (-21,5 procent), Peugeot (-19,6 procent), Mitsubishi (-19,5 procent), Honda (-18,9 procent), Alfa Romeo (-17,0 procent) en Fiat (-16,8 procent).