AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gereden: Porsche Panamera Diesel

Porsche Panamera
Porsche PanameraPorsche PanameraPorsche PanameraPorsche PanameraPorsche Panamera
Vandaag maakten we niet alleen de eerste kilometers met de nieuwe Audi A6 Avant, maar voelden we ook de Porsche Panamera Diesel aan de tand. Via Twitter en Facebook kregen we voornamelijk vragen over het geluid: klinkt deze olie-Panamera nog wel als een 'echte' Porsche? We spitsten onze oren in de omgeving van Stuttgart.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het is verbluffend hoe goed Porsche heeft weten te verhullen dat de Panamera Diesel daadwerkelijk een dieselmotor in z'n neus heeft. Na een draai aan de startknop links van het stuurwiel, klinkt vrijwel meteen een verrassend sonore brom. Geen plattelandgenagel of een ratelende stationaire loop, maar een behoorlijk gedempt en geciviliseerd geluid. Zowel aan de binnen- als de buitenkant, en het zou ons dan ook niets verbazen als de meeste voorbijgangers niet eens doorhebben dat ze met een diesel van doen hebben. Dat is imposant! Leuker wordt het zodra je gaat rijden, want dan blijkt het volledig aangepaste uitlaattraject van de Panamera Diesel zijn vruchten af te werpen. Porsche heeft naar eigen zeggen erg veel werk gemaakt van die pijpen, en we moeten zeggen dat ze geslaagd zijn in hun missie. Zeker voor een Diesel klinkt het drieliter turboblok in deze Panamera gewoon erg lekker. Zelden hoor je een typisch dieselklank, maar bij flink doortrekken bemerk je zowaar een uitdagend snerpje. Echt lekker toeren draaien is er echter niet bij (het blijft een diesel, dus bij zo'n 5.000 omwentelingen houdt het echt wel op) en dat zorgt ervoor dat je in elke benzine-Panamera wel degelijk meer geluidsbeleving hebt.

Sensatie

Maar dat zal de meeste kopers van deze 250 pk en 550 Newtonmeter sterke Porsche geen fluit uitmaken, want zij willen volgens Porsche een snelle GT die zijn inzittenden toch comfortabel én nog enigszins economisch op de plek van bestemming weet te krijgen. En die rol speelt de Panamera Diesel overtuigend. Achter het stuur heb je de neiging om te klagen over een gebrek aan sensatie, maar pas dan kom je er achter dat je met 140 kilometer per uur over een landweggetje scheert. In alle rust...

Meer weten over de Porsche Panamera Diesel? Lees dan de volledige rij-impressie in AutoWeek 31, die vanaf woensdag 27 juli overal verkrijgbaar is.

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.