Volgende Mitsubishi Evo wordt diesel hybride

Mitsubishi Lancer Evolution MR
De milieuwetgeving schopt heel wat heilige huisjes omver. De volgende is de Mitsubishi Lancer Evo die als editie nummer elf een diesel met hybridetechniek dreigt te worden.
De Mitsubishi Lancer Evo staat sinds jaar en dag bekend als een rallyauto voor de openbare weg. Door de almaar strenger wordende milieu-eisen wilde Mitsubishi eerst maar helemaal afzien van een elfde Evo. Later werd bedacht dat de hybride-aandrijflijn van de PX-MiEV SUV concept geschikt zou zijn voor het nieuwe snelle model. Ook dat plan is nu aan de kant geschoven.
De ontwikkelingsafdeling heeft op het moment zijn zinnen gezet op een diesel hybride. Dat zou voor Mitsubishi een mooi uithangbord kunnen zijn voor de hagelnieuwe, in eigen huis ontwikkelde 1,8-liter DI-D dieselmotor die op het moment in een 150 pk-variant zijn debuut beleeft in de nieuwe ASX. Reken maar dat hij er voor de Evo flink wat vermogen bij krijgt.
Met een dieselmotor moet de Lancer Evo XI evengoed in staat zijn om in minder dan vijf seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Dat moet gepaard gaan met een CO2-uitstoot van minder dan 200 gr/km. Het geavanceerde S-AWC vierwielaandrijvingssysteem mag gewoon blijven.
Als de nieuwe Evo een diesel wordt, diskwalificeert Mitsubishi het model op slag voor race- en rallycompetities. Hopelijk draagt de diesel wel bij aan een grotere actieradius. Want bij sportief gebruik is de 55 liter tank van de Evo vlug leeg; een diesel is allicht wat zuiniger.

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.