AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Regelgeving elektrische auto's zorgt voor meer CO2
57
De Europese regelgeving voor elektrische auto's heeft averechtse bijwerkingen. Dat stelt Transport & Environment.
De Europese organisatie Transport & Environment heeft de Europese regels voor elektrische auto's onder de loep genomen. Uit het rapport dat vandaag gepubliceerd is, blijkt dat de regels niet waterdicht zijn. Door de mazen in de wetgeving is het juist waarschijnlijk dat de CO2-uitstoot van het wagenpark omhoog gaat, terwijl de EU elektrische auto's als goed middel ziet om de luchtvervuiling terug te dringen.
Groot punt van kritiek is het systeem waarbij de verkoop van 'groene' auto's gebruikt mag worden om de verkoop van onzuinige auto's te compenseren. Op die manier mag een fabrikant 3.5 benzineslurpende SUV's verkopen voor elk elektromobieltje.
Ook plaatst het rapport kanttekeningen bij de 'groene' kwalificatie van dit soort auto's, terwijl de stroom vaak nog uit vervuilende kolencentrales komt.
Door deze 'fouten' in de regelgeving is het voor een autofabrikant wel aantrekkelijk om elektrische auto's op de markt te brengen, maar een neveneffect is dat een fabrikant dan minder moeite hoeft te doen om conventionele auto's schoner te maken.
Volgens Transport & Environment is het noodzakelijk autofabrikanten aan te moedigen huidige auto's met benzine- en dieselmotoren verder door te ontwikkelen. Dan zijn elektrische auto's een mooie aanvulling om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, maar niet de zaligmakende oplossing.
Het rapport voorziet ook dat de toename van elektrische auto's op de weg resulteert in meer energiecentrales. Het is belangrijk dat de stroom afkomstig is uit duurzame energiebronnen, maar de organisatie vreest voor een toename van het aantal kolencentrales.
Ook plaatst het rapport kanttekeningen bij de 'groene' kwalificatie van dit soort auto's, terwijl de stroom vaak nog uit vervuilende kolencentrales komt.
Door deze 'fouten' in de regelgeving is het voor een autofabrikant wel aantrekkelijk om elektrische auto's op de markt te brengen, maar een neveneffect is dat een fabrikant dan minder moeite hoeft te doen om conventionele auto's schoner te maken.
Volgens Transport & Environment is het noodzakelijk autofabrikanten aan te moedigen huidige auto's met benzine- en dieselmotoren verder door te ontwikkelen. Dan zijn elektrische auto's een mooie aanvulling om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, maar niet de zaligmakende oplossing.
Het rapport voorziet ook dat de toename van elektrische auto's op de weg resulteert in meer energiecentrales. Het is belangrijk dat de stroom afkomstig is uit duurzame energiebronnen, maar de organisatie vreest voor een toename van het aantal kolencentrales.
Lees ook
Vergelijkende test
Opel Grandland Electric vs. Toyota bZ4X – Elektrische SUV's die stiekem best wel MPV zijn
Achtergrond
In 2007 stelden we de Dacia Duster toch iets te gelikt voor!
Autotest
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Autotest
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Geen categorie