Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Ik werd voor de vakantie gebeld door de dealer of ik een afspraak wilde maken.
en inderdaad geeft hij sinds halverwege de vakantie aan dat hij binnenkort service nodig heeft.
En zet je hem bij het trekken niet in de S-stand?
Ik heb soms ook bij steile hellingen dat hij op de cruisecontrol niet wil versnellen van 110 naar 130, dan blijft hij in 7. even het gaspedaal intrappen en hij gaat dan terug naar 6.

hNPkXw2.jpg

Ja, met caravan in de S-stand. Maar dan gaat hij met ACC al snel door naar 7 en zakt het toerental onder de 2000. Zodra je dan de cruise control eraf haalt schakelt hij terug naar 6.
Maar verder rijd ik wel zo veel mogelijk op de cruisecontrol. Mooi constant rijden, en afremmen op de motor bij afdalingen.
Duidelijk dat deze auto zwaarder is dan de caravan, waar dat bij de Octavia minder duidelijk was.
Combinatie (12 meter en een beetje:cool:) is heel stabiel, en er is altijd wat over om even te versnellen.

Solo ging ook goed, trouwens.
Ben door omstandigheden nog een dagje op en neer geweest naar huis. Relaxed cruisen met 160. Saarburg -> huis in krap 4,5 uur. Heerlijke reisauto.

Laatst bewerkt:
Phew. Rembrandt zat 'm even te knijpen de afgelopen weken.
Januari 2024 loopt de huidige termijn af van de Tiguan Allspace. Maar de lease-opties zijn op dit moment op z'n zachts gezegd niet om over naar huis te schrijven.

Zoals wellicht bekend kan ik alleen specifieke modellen kiezen, en dan ook nog alleen uit de VAG-stal.
Nu is VAG nogal aan het vernieuwen en dus is het nu niet echt gunstig om een nieuwe auto uit te kiezen:
- de Passat is nog niet configureerbaar (de wagenparkbeheerder heeft 'm in elk geval nog niet)
- de Tiguan zelfde
- de Tayron (7-zits Tiguan) moet zelfs nog voorgesteld worden
- de ID4 is alleen nog maar uit voorraad te kiezen
- op de lijst staat de oude Superb. Nieuwe wordt pas half 2024, verwacht ik
- Kodiaq komt pas mei 2024
- Enyaq wordt gefacelift.........
En ga zo maar door.....

En dan noem ik ook nog auto's die wel bij VAG horen, maar op dit moment niet eens op de lijst te vinden zijn. De huidige lijst (die ik dus ontving van wagenparkbeheer onder het mom van: "kies er maar één") bevat 5 snel te leveren modellen, die geen van allen in de buurt komen van een beetje leuke uitvoering, laat staan een "Rembrandt"-uitvoering. :rolleyes:

Een zevenzitter zit er (op dit moment) helemaal niet meer bij.
Nu kan ik daar nog wel inkomen. Ik zit al langer te kijken hoe ik onafhankelijk kan worden van zevenzitters, want het beperkt me erg in mijn keuze. En de momenten dat we echt met z'n allen in de auto zitten wordt eigenlijk steeds minder.
Maar zo'n omschakeling doe je niet van de één op de andere dag, dus..........

Dan maar even een verlenging aanvragen.
En dus mag de Allspace nog minimaal een jaartje langer mee. :cool:

cTnWmTO.jpg

Op safari in Beekse Bergen :cool:

Laatst bewerkt:
Dan is doorrijden inderdaad de beste optie zo te zien. Daarna zou ik ook zeggen Kodiaq of Tayron. Mag je ook een Multivan kiezen of is dat teveel ‘busje’ ?

Ga je een kind verkopen? ;) :)
Krijg je geen cent voor…….. :ROFLMAO:

Mijn vrouw mist haar auto.
Dus een optie is een goedkopere “gewone” auto voor 4-5 personen, en voor het verschil een (private lease) kleintje.
Áls we dan ergens met z’n allen heen moeten is het óf even op en neer (lease, hè :p) óf achter elkaar aan rijden.
Maar ook dat is nog een uitdaging, want de goedkopere modellen zijn allemaal 1.0TSi-tjes, met een trekgewicht van max 1300 kilo. Zit je weer met de caravan.

Maar goed, beslissing wordt dus even uitgesteld.

Ik dacht: die is bij de Kia dealer geweest om de EV9 te bekijken. :)
Zag 'm gisteren staan in Ede. Bakbeest.

Caravan verkopen is natuurlijk zo gepiept. :censored:

EV9 is prachtig, maar geen VAG.
En een andere baan ga ik voorlopig even niet doen. Zit net lekker. ;)

Caravan verkopen heb ik geopperd, maar werd gelijk afgeschoten. Goedkoper vakantie vieren met 6 personen is er niet.
Ik wilde m verkopen en daar een A-segmentje voor kopen. En dan een volle ID3 (da’s de enige in de lijst die nog een beetje leuk uitgerust is) in de lease.
Voorlopig gaat dat nog niet gebeuren.

En natuurlijk ga ik het komende jaar op alle manieren puzzelen, doorrekenen en samenstellen, maar de druk is even van de ketel.
Er schijnt een herziening van de lease-regeling aan te komen. Dat kan ik nu ook rustig even afwachten.

Mwah, mijn belangrijkste werkverkeer is meerdere keren per maand naar Duitsland.
Dus ik wil wel een beetje lease-auto overhouden. ;)

Prettig om het stressmoment nog even voor je uit te kunnen schuiven (y) ;).
Tja, keuzes. Caravan eruit zal hier ook nooit gebeuren, en gelukkig zitten we aan een 6/7 zitter niet vast. Hier dan wel de rollen omgedraaid want voor drie weken zomervakantie is de EV Megane niet geschikt. Voor een midweek/paar dagen gaat het prima. Moeten de dames maar iets minder inpakken hè.

ID2 in de lease met dergelijke afstanden lijkt me ook niet wat inderdaad. Minimaal ID3/4 zou ik zeggen.

Tja, bijna 90.000 km. Weinig speciaals. Doet wat ie moet doen. Bevalt nog uitstekend.
Zo.....update na een half jaar ook weer klaar. :p

Nou, ok.
Nog een 9 maanden te gaan, wellicht alvast vooruit kijken naar de geboorte van de nieuwe........

Ze zijn bij ons niet scheutig met informatie over auto's, dus als je dan een collega treft die net een nieuwe heeft besteld, heb je weer even actuele informatie, dus is het tijd voor een short-list.
Disclaimer: dit zegt helemaal niks. De "lijst" is bij mijn werkgever zo veranderlijk als wat. En er schijnt een nieuwe lease-regeling aan te komen. Maar het geeft een (tijdelijk) beeld.

Dus...shortlist voor nu, gebaseerd op huidige aanbod
1. Volkswagen ID 4 Pro Business - goeie uitvoering met alles erop en eraan. Helaas maar 1000kg trekgewicht, wat te weinig is voor mijn caravan. Dus deze kan alleen als daar een alternatief voor is gevonden.
2. Volkswagen ID 3 Pro Business - goede uitvoering met alles erop en eraan. Ik vind de ID3 echt verbeterd. En ik zit er beter in dan in een Golf. Helaas helemaal geen trekgewicht (en kleiner), maar goedkoper dan nummer 1 en daardoor meer ruimte voor alternatieve tweede auto.
3. Skoda Superb Combi Business Edition 1.5TSi DSG - dit is eigenlijk nog de "oude". De nieuwe bestaat nog niet als Business Edition. Ben benieuwd wat die gaat worden. Is wel een goede kandidaat, want: goed uitgerust, ruim en goede caravantrekker. Ben alleen bang dat de BE de 16"velgjes krijgt.........afknapper.o_O
4. Volkswagen Tiguan 1.5TSi 130pk DSG Life edition - Je hoeft tegenwoordig geen R-line meer te nemen bij VW, want veel mooier is dat niet, zowel van binnen als van buiten. Dus: Life Edition is best een complete uitvoering en de 96kW kan 1600kg trekken

Ousiders dan:
a. Skoda Octavia Combi 1.0TSi Business Edition - niveautje lager en daardoor meer budget over voor tweede auto. Kan 1300kg trekken en dat moet werkbaar zijn met caravan. Vind het op zich een mooi model, maar de uitvoering mist wat details (helaas 16"velgen en zwarte dakrails). Zou dus vooral een financiele keuze zijn.
b. Skoda Kodiaq ..?.. - hij staat (nog) niet op de lijst. Maar als ik weer een zevenzitter wil, is dit een optie die ik wel ga proberen voor elkaar te krijgen. Voordelen zijn duidelijk: zevenzitter en trekgewicht 1800kg.
c. Volkswagen Tayron - staat ook (nog) niet op de lijst. Is er natuurlijk sowieso nog niet. Uitgaande van een verlengde Tiguan in dezelfde uitvoering (Life Edition) en derde zitrij, zou deze budgetair moeten kunnen. Geldt dus hetzelfde voor als voor de Kodiaq.
Keuze tussen a en b zou zowel financieel, op uitrusting en op beschikbaarheid zijn. Huidige Allspace (die ook niet op de lijst voorkomt) zou ik niet snel kiezen.

Mmmm.....weer alles VAG, zeer beperkte keuze in zowel type als uitvoering en nog veel onzeker.
Eigenlijk nog een zevenzitter nodig (want 4 kinderen), maar in de praktijk kan een 5-zitter uit, zeker als we een tweede auto overwegen. Als die tweede auto groot en sterk genoeg wordt voor de caravan (of de caravan wordt uitgefaseerd. Maar die kans is klein) kan ik naar electrisch. Wat ik op zich wel zou willen. Vandaar dat de electrische keuzes voorlopig bovenaan staan.

Kleine P.S:
Geen Passat? Geen A4? Nee. Kan wel. Maar wordt echt heel prijzig door heel hoge eigen bijdrage en dat wordt me gewoon te gek. Extra geld heb ik eigenlijk alleen over voor een auto die alle boxjes checked. Dus én uitrusting, én zevenzitter, én trekauto. Beetje zoals de huidige Allspace R-line.
Is dat alles? Nee, maar de andere zijn zowieso niet mijn smaak of te klein of echt in een hele zielige uitvoering (Leon, T-Roc, Enyaq etc), dus die hebben de shortlist niet gehaald.

Toch leuk, al die VAG sites weer afstruinen op de details........

Laatst bewerkt:
Opzich zijn die laatste generaties TSI en DSG gewoon goed toch? Je weet de historie, maar inderdaad moet het nog wel over de brug komen.

35K klinkt mij nog wel fors in de oren....is het echt zoveel?

TSI durf ik wel aan :)
Maar 35k is wel een flink bedrag idd.
Mijn buren kochten drie jaar terug een nieuwe Tiguan omdat het prijsverschil met een gebruikte verwaarloosbaar was. Overigens heeft die ook al wat DSG problemen gehad.

Bijzondere regeling met zo beperkte keuze. je zou denken dat er wel wat meer vrijheid zou zijn. Bij mijn werkgever was het ook jaren erg beperkt maar tegenwoordig gewoon een budget met vrije keuze op vrijwel alles wat er te leveren is in NL. uitzonderingen op cabrios, coupe's, bepaalde kleuren, etc.

TSI durf ik wel aan :)
Maar 35k is wel een flink bedrag idd.
Mijn buren kochten drie jaar terug een nieuwe Tiguan omdat het prijsverschil met een gebruikte verwaarloosbaar was. Overigens heeft die ook al wat DSG problemen gehad.
35K is een uit de lucht gegrepen inschatting van mijn kant.
Daarop doorgaand: ALS ik een Allspace prive zou willen, zou ik een 2liter full options uit Duitsland halen. :cool:

Bijzondere regeling met zo beperkte keuze. je zou denken dat er wel wat meer vrijheid zou zijn. Bij mijn werkgever was het ook jaren erg beperkt maar tegenwoordig gewoon een budget met vrije keuze op vrijwel alles wat er te leveren is in NL. uitzonderingen op cabrios, coupe's, bepaalde kleuren, etc.
Mijn hoop is op de nieuwe lease-regeling. Er zijn geruchten dat in elk geval de merk-restrictie op VAG eraf gaat.
Proces gaat alleen heel langzaam en niet inzichtelijk, dus de vraag is of het op tijd actief wordt.

Daarop doorgaand: ALS ik een Allspace prive zou willen, zou ik een 2liter full options uit Duitsland halen. :cool:
En ook dat blijft leuk, hoor. Lijk soms net Kristian.:p

Wat mis je nu dan?
Nou, ben erg tevreden, en ik heb een mooie uitvoering, maar:
- 2.0TSi ipv 1.5
- grotere velgen (20" Karlstadt)
- andere kleur (vrouw wil wit, jongste zoon oranje, ik blauw. Laatste twee zijn niet leverbaar geweest in Nederland, wel in Duitsland)
- head up display
- standkachel
- R-line interieur (vooral het stuur)
- electr. verstelbare stoelen met geheugen (verdere personalisatie voor zitpositie van mij en mijn vrouw)
- 4-motion (als we dan toch bezig zijn.....:cool:)

Dus ja....dromen mag. Maar het budget en de prioriteiten van dit moment staan dit (nog) niet toe.

Laatst bewerkt:
Met vier kinderen en de caravan begrijp ik dat je shopt in een sterk gekrompen segment. Als er privé een auto zou moeten komen dan is dat (vermoed ik) hetzij doordat de leaseauto niet genoeg zitplaatsen heeft, hetzij doordat de leaseauto geen trekgewicht heeft voor de caravan. En hoe je het ook wendt of keert, dan wordt een extra privé-auto die erbij moet komen vrijwel zeker geen ''voordelige jongen''. Tenzij je met twee auto's op reis gaat.

Het makkelijkst zou een versoepling van de leaseregeling zijn, maar ik weet niet of andere merken wél aanbieden wat jij zoekt. Een model Y heeft bijvoorbeeld wel het trekgewicht, maar onvoldoende zitplaatsen.

Mocht de nieuwe regeling te laat komen, en de Tiguan Allspace is qua prijs een brug te ver dan is een Renault Grand Scénic (weet niet of het je iets lijkt) van 2018 e.v. wellicht iets. Die kan in combinatie met 1.3 TCe 1.500 kg geremd trekken. Eventueel is die motor te combineren met 7-traps automaat, je bent dan voor tussen de € 18-22K klaar. En het motorblok heb ik zelf in mijn Clio ook, wat ik ervan weet is dat die te vertrouwen zijn (de eerdere exemplaren met 1.2 TCe vooral laten staan....). Specifiek over Grand Scénic weet ik dat het vooral de voorwielophanging bijgeluiden kan geven en dat het infotainment niet bij de tijd is. Maar door het prijsverschil met een Tiguan Allspace is dat wellicht te accepteren.

Edit: als de wijziging van de leaseregeling te laat komt, kun je dan ook kiezen tijdelijk een mobiliteitsvergoeding te nemen tot de nieuwe regeling er is? Dan zou je Tiguan evt kunnen aanhouden door de lease een jaartje te verlengen en in prive te betalen van een mobiliteitsvergoeding.

Laatst bewerkt:
Mocht die er straks tussen staan zou ik zeker voor de Kodiaq gaan.
Hij bevalt mij tot op heden echt helemaal top en ook vooral de ruimte en de trekkracht

Zaterdag zelf ook weer de caravan ophalen en dat is met zo’n Kodiaq een eitje

Alles ligt in principe nog open.
In de basis is een lease-auto de goedkoopste keuze. Maar mocht het niet passen (lees: geen zeven zitplaatsen) zal er toch nog een tweede auto bij moeten.
Nu wil mijn vrouw sowieso graag weer een auto, dus daar ben ik al langer naar aan het kijken.

Probleem is gewoon die eerste aanschaf. Maandelijkse kosten zullen het probleem niet zijn, maar aangezien ik de enige kostwinner ben, hebben we een buffer die ik liever niet aanspreek voor een uitgave als een auto. Dus die initiële uitgave is het grootste issue.
En met vier kinderen en een oud huis is er altijd wel een andere post om het beschikbare budget aan uit te geven. :ROFLMAO:

Ook bij een grotere auto is de leasebak de goedkopere keuze. Dus: grote leasebak, kleine tweede auto.
Mocht het toch andersom worden, heb ik inderdaad gekeken naar de combi prive Grand Senic, lease ID 3. De nieuwe ID 3 vind ik best OK en de Grand Scenic vind ik gewoon een mooie auto (toch nog steeds een beetje “Fransrijder” :cool:)

Geen idee of zoiets in de lease betaalbaar is, mijn buurman verderop zat met hetzelfde probleem en zocht een opvolger voor zijn Seat Terraco 7p. Veel lopen zoeken, lastig allemaal en mocht uiteindelijk een VW Multivan 1.4 hybride leasen. Ook net even meer ruimte wat fijn is als de kinderen groter worden. Wel een geschikte, zeer ruime en praktische auto. Krijgt hem over twee weken, ben wel benieuwd. Heb zo’n auto volgens mij nog nooit in het echt gezien.

VW Multivan

Ik zou een andere werkgever zoeken :ROFLMAO: Hopelijk wordt het toch verruimd dan alleen maar VAG.

Grand Scenic vind ik ook nog steeds mooi, alleen is die niet zo geschikt voor gezinnen met wat oudere/langere kinderen, meen ik. 3e zitrij niet, maar ook de 2e zitrij niet vanwege de tafeltjes die te laag gemonteerd zijn.

Ik kom ook uit in een gezin van 4 kindeen maar in mijn jeugd had je gelukkig wat meer keuze voor 6/7-zitters.

Dan heeft ie het goed voor elkaar.
Door de hybride komt de Multivan binnen bereik, maar ik ben bang dat mijn bedrijf die niet in de lijst gaat opnemen.

Hij heeft er ook wel wat moeite voor moeten doen maar uiteindelijk voor elkaar gekregen. Qua prijs is een luxe Tiguan waarschijnlijk weinig goedkoper.

Die Bulli Edition voor 59K is qua luxe minstens gelijkwaardig maar dan krijg je heel wat meer “auto”.
Zou ik voor tekenen. Kan ik jaren mee vooruit. ;)

Heerlijk om alvast met voorpret (en deels voorstress...) bezig te zijn :) Gisteren lekker bijgelezen in alle overpeinzingen en vandaag onderweg bij iedere Tiguan even aan jou gedacht.

Een update met veel kleine ergernissen:
Vorige week de caravan uit de stalling gehaald en voor de deur gezet. Dat bleek met Koningsnacht in het verschiet niet de beste optie.
's Middags was er een bevestigingsdop afgebroken in de bumper. Waarschijnlijk was er iemand tegen de bumper aangekomen (ik houd het oppervlakkig), waardoor er spanning op het bumperdeel is gekomen en de dop is geknapt.

Nu had ik nog zo'n dopje liggen, dus meteen een nieuwe gemonteerd. 's Avonds was deze echter alweer afgebroken. Dus ik vermoed dat er fietsers tegen de bumper lopen te trappen, waardoor dit afbreekt.

En door.......naar de camping. Krijg ik het kettingslot, dat ik gebruik om de caravan lokaal vast te zetten, niet meer open. Met grof geweld uiteindelijk gelukt, maar nu zit de sleutel vast.:mad:

Op de camping was het krap manoeuvreren. Dik 12 meter de hoek om krijgen met allerlei paaltjes en aarden wallen blijkt lastig. Net met het linker achterlicht, bij de bocht naar rechts, de aarden wal meegenomen, waardoor de volledige lamp-unit aan de caravan hing. :poop:
Best goed weer in elkaar te zetten, hoor. Dus hij zit er al weer op. Moet alleen van de week wel even checken of de aansluitingen wel goed zitten. Kan zijn dat als ik richting aan geef het remlicht begint te branden.....:p

Al met al......vrouw staat met de kinderen op de camping. Moet zelf werken, dus ik weer naar huis.
sIUInQn.jpg

Eind goed, al goed..........

......behalve dat ik al tig keer op en neer naar de camping ben geweest, omdat de kinderen een voor een ten prooi vallen aan een buikgriep. En kotsende kinderen in een caravan....da's geen goed idee. Dus mee naar huis.
Heb ze echt om de beurt thuis, om uit te zieken.

Zelf nog OK........voor zolang het duurt.:rolleyes:

Het houdt je wel lekker van de straat zo te zien! En wellicht ben je blij als de vakantie weer voorbij is? In ieder geval sterkte met de kids! En geniet van de tijd dat je wél op de camping kunt zijn!

Lekker weer voor op de camping!

Dus heb ik de achterlamp van de caravan gerepareerd.
Ik had inderdaad echt alles verkeerd aangesloten.:oops::ROFLMAO:
c111hLQ.jpeg

Hier brandt het knipperlicht continue en knippert de mistlamp.:ROFLMAO:

Maar….alles weer vastgezet en op de juiste manier aangesloten.
E4ItcP1.jpeg

Nog steeds lekker weer, dus ik blijf nog even hier.
:coffee::p

Dus...shortlist voor nu, gebaseerd op huidige aanbod
1. Volkswagen ID 4 Pro Business - goeie uitvoering met alles erop en eraan. Helaas maar 1000kg trekgewicht, wat te weinig is voor mijn caravan. Dus deze kan alleen als daar een alternatief voor is gevonden.
2. Volkswagen ID 3 Pro Business - goede uitvoering met alles erop en eraan. Ik vind de ID3 echt verbeterd. En ik zit er beter in dan in een Golf. Helaas helemaal geen trekgewicht (en kleiner), maar goedkoper dan nummer 1 en daardoor meer ruimte voor alternatieve tweede auto.
3. Skoda Superb Combi Business Edition 1.5TSi DSG - dit is eigenlijk nog de "oude". De nieuwe bestaat nog niet als Business Edition. Ben benieuwd wat die gaat worden. Is wel een goede kandidaat, want: goed uitgerust, ruim en goede caravantrekker. Ben alleen bang dat de BE de 16"velgjes krijgt.........afknapper.o_O
4. Volkswagen Tiguan 1.5TSi 130pk DSG Life edition - Je hoeft tegenwoordig geen R-line meer te nemen bij VW, want veel mooier is dat niet, zowel van binnen als van buiten. Dus: Life Edition is best een complete uitvoering en de 96kW kan 1600kg trekken

Ousiders dan:
a. Skoda Octavia Combi 1.0TSi Business Edition - niveautje lager en daardoor meer budget over voor tweede auto. Kan 1300kg trekken en dat moet werkbaar zijn met caravan. Vind het op zich een mooi model, maar de uitvoering mist wat details (helaas 16"velgen en zwarte dakrails). Zou dus vooral een financiele keuze zijn.
b. Skoda Kodiaq ..?.. - hij staat (nog) niet op de lijst. Maar als ik weer een zevenzitter wil, is dit een optie die ik wel ga proberen voor elkaar te krijgen. Voordelen zijn duidelijk: zevenzitter en trekgewicht 1800kg.
c. Volkswagen Tayron - staat ook (nog) niet op de lijst. Is er natuurlijk sowieso nog niet. Uitgaande van een verlengde Tiguan in dezelfde uitvoering (Life Edition) en derde zitrij, zou deze budgetair moeten kunnen. Geldt dus hetzelfde voor als voor de Kodiaq.
Keuze tussen a en b zou zowel financieel, op uitrusting en op beschikbaarheid zijn. Huidige Allspace (die ook niet op de lijst voorkomt) zou ik niet snel kiezen..
Kleine update naar aanleiding van deze shortlist:
Eigenlijk staat de Kodiaq in Business Edition uitvoering bovenaan het lijstje. Als je deze standaard configureert, incl trekhaak en derde zitrij, is het verschil met de Tiguan die in de lijst staat qua catalogusprijs minimaal. Helaas staat de Kodiaq (nog) niet op "onze"lijst, dus zal ik terzijnertijd met de wagenparkbeheerder in gesprek.

Verder zal, zoals gezegd, de keuze voor een electrische auto afhangen van de mogelijkheid tot een tweede auto met trekcapaciteit van minstens 1400kg.
Vandaag was ik bij de VAG-dealer omdat gisteren in Duitsland mijn olie-lampje begon te branden. Was vandaag toch op het werk, dealer zit vlakbij, dus meteen even langs gegaan. Tijdens het wachten dus proefzitten in drie kandidaten: ID3, ID4 en Tiguan.
Moet zeggen dat als het electrisch wordt, de ID3 bovenaan staat. Uitrusting is ongeveer gelijk tussen ID3 en ID4 (beide Pro Business). Als ik echter in de ID4 ga zitten, blijf ik zoeken naar een goede zit, terwijl ik in de ID3 meteen goed zit. Heel raar, maar waar.
En in de nieuwe uitvoeringen zit er nauwelijks verschil tussen deze auto's als je erin zit. Dashboard, console etc is precies hetzelfde. Keuze zou zijn op basis van rij-ervaring (duh) en kosten (ID4 in Pro Business is een "upgrade" in de lijst, dus hogere eigen bijdrage).

Maar......dan stap je in de Tiguan!
Wat een verschil! Dat is veel meer "auto". En zelfs in een kalere uitvoering (wat zowel op de lijst als in de showroom het geval was). Zelfs dan heeft de Tiguan met afstand de voorkeur. En uiteindelijk zit je toch het meest IN de auto.
De hele zit, het dashbaord, de middenconsole.........als je in de Tiguan stapt is de ID-serie echt vreselijk kaal en goedkoop aandoend. Het Tiguan dash is er ook, naar mijn mening, flink op vooruit gegaan ten opzichte waar ik nu tegenaan kijk.

Dus "nieuwe"shortlist:
1. Skoda Kodiaq Business Edition 1.5Tsi DSG
2. Volkswagen Tiguan 1.5TSi 130pk DSG Life edition
3. Skoda Superb Combi (Business Edition?) 1.5Tsi DSG
4. Volkswagen ID 3 Pro Business
5. Volkswagen ID 4 Pro Business

Als de Kodiaq kan, wint hij het op zitplaatsen en trekgewicht, in combinatie met de best goede uitrusting op de Business Edition.
De Tiguan wint het van de Superb door het interieur, en de verwachting dat de Superb in Business Edition waarschijnlijk 16" velgjes krijgt. Maar die strijd is nog niet gestreden....
Na de vakantie maar eens proefritjes gaan maken.

En voor het beeld, alvast een plaatje van de Kodiaq.....:cool:
4GCDrpX.jpg

Wat is de reden dat je de ID.3 boven de ID.4 kiest? ID.4 lijkt me ruimer. Verder zou ik zelf in dit geval ook gaan voor de Kodiaq, maar dan een lichte kleur.

Toch maar geruild voor de ID4:
PawoRKU.jpg

:p

Ech-nie!
Allereerst komt-ie niet in dit blauw, áls ie komt.
Ten tweede is dit een illegale combi. ID4 mag maar 1000kg trekken. Deze caravan weegt leeg al meer.

Collega heeft ook zo’n ID4 maar voor de vakantie een huurauto. Met de ID4 kan ie wel de caravan van de stalling ophalen maar naar Kroatië wordt m wat te gek.

Zijn er gebruikerservaringen die een EV met caravan zo'n afstand hebben gereden? Lijkt me echt een vorm van zelfkastijding.

Als mijn Tiguan met 1.5-motor het kan, kan ik me niet voorstellen dat een ID4 Pro het niet zou kunnen. Die heeft meer pk, continue trekkracht en is zwaarder dan de Tiguan.
Maar volgens VW mag hij dus maar 1000, terwijl de Allspace 1800kg mag trekken.
Kans is klein dat ik op korte termijn overstap op vol electrisch. Al zou ik dat best willen.

Qua afstand? Rusten moet je toch. Ik ben bij ons de enige met BE (zit je ook al snel aan met een EV). Dus na zo’n 200-250km zul je toch moeten rusten.
Maar……ik zie mij ook met de Tiguan niet naar Kroatië rijden met de caravan, hoor. Zuid-Duitsland vond ik ver zat.;)
Volgend jaar willen we Italië, maar dat wordt dan zonder caravan.

Ik doelde meer op verbruik en laadtijden. Dat mijn reisstijl van 180 op de cruisecontrol en dan stints van 400km met enkel 5-10 minuten pauze voor tanken en een dubbele espresso er niet in zitten met een dergelijke combi snap ik wel. Maar Kroatië is erg ver als je elke 200km een stop van 45 minuten zou moeten maken.

Ik denk dat je het dan beter op kan delen als een roadtrip waarbij je 'toevallig' in Kroatië beland.. Extra tijd ervoor uittrekken of korter daar verblijven.

Als, bijvoorbeeld, Fastned zijn laadstations in Europa zodanig uitvoert zoals men de nieuwste plekken in NL langs de snelwegen uitvoert (dus schuin in langsvorm en 4 meter hoogte) dan hoef je de caravan niet echt af te koppelen, schat ik zo in.

Nieuwe info, dus nieuwe shortlist.
De Tiguan is in de lijst vervangen door de Kodiaq.:cool:
Dat is op zich een goed teken (al vind ik de Tiguan ook wel een mooie optie), maar de derde zitrij zit er standaard niet in, dus dat vergt nog wat onderhandeling.
Opvallend is, dat de ID4 Pro Business eerst een level hoger stond, en nu op mijn level als standaard staat. Dat maakt 'm wel interessant. Echter, de beperking met de caravan (en vijf-zitter) blijft. Schuift hiermee wel een plaatsje op, omdat ik hiermee een luxe, ruimere EV kan rijden zonder extra bijdrage.

Dus "nieuwe"shortlist:
1. Skoda Kodiaq Business Edition 1.5Tsi DSG : kan carvan trekken en is potentiele zeven-zitter
2. Skoda Superb Combi Business Edition 1.5Tsi DSG
: kan carvan trekken, maar vijfzitter.
3. Volkswagen ID 4 Pro Business: goed uitgerust, en electrisch trekt me wel. Echter vijfzitter en geen caravantrekker
4. Volkswagen ID 3 Pro Business: goed uitgerust, en electrisch trekt me wel. Echter vijfzitter en geen trekhaak. Kleiner dan de ID4. Uitrusting/specs is zo goed als gelijk.

Ik kijk met een scheef oog ook nog naar de nieuwe A5. Maar de kans is niet heel groot dat dat 'm wordt. Wordt waarschijnlijk een te dure optie, met te weinig ruimte voor mijn gezin.
Ook ben ik nog aan het orienteren op of een kleine tweede auto (Kia Picanto bv) of een vierzits cabrio met trekhaak (CLK, A4, 9-3), zodat ik naar electrisch kan overstappen voor lease. Maar meestal loop ik dan tegen te veel bezwaren op, qua kosten, stalling etc.
Ik denk dat de hoofdmoot toch de lease-auto blijft. Rest van het budget gaat naar andere dingen (huis, kinderen....:p)

Waarom de Kodiaq eigenlijk niet als PHEV? Net wat meer vermogen lijkt me wel lekker met een sleurhut.

Kleine update naar aanleiding van deze shortlist:
Eigenlijk staat de Kodiaq in Business Edition uitvoering bovenaan het lijstje. Als je deze standaard configureert, incl trekhaak en derde zitrij, is het verschil met de Tiguan die in de lijst staat qua catalogusprijs minimaal. Helaas staat de Kodiaq (nog) niet op "onze"lijst, dus zal ik terzijnertijd met de wagenparkbeheerder in gesprek.

Verder zal, zoals gezegd, de keuze voor een electrische auto afhangen van de mogelijkheid tot een tweede auto met trekcapaciteit van minstens 1400kg.
Vandaag was ik bij de VAG-dealer omdat gisteren in Duitsland mijn olie-lampje begon te branden. Was vandaag toch op het werk, dealer zit vlakbij, dus meteen even langs gegaan. Tijdens het wachten dus proefzitten in drie kandidaten: ID3, ID4 en Tiguan.
Moet zeggen dat als het electrisch wordt, de ID3 bovenaan staat. Uitrusting is ongeveer gelijk tussen ID3 en ID4 (beide Pro Business). Als ik echter in de ID4 ga zitten, blijf ik zoeken naar een goede zit, terwijl ik in de ID3 meteen goed zit. Heel raar, maar waar.
En in de nieuwe uitvoeringen zit er nauwelijks verschil tussen deze auto's als je erin zit. Dashboard, console etc is precies hetzelfde. Keuze zou zijn op basis van rij-ervaring (duh) en kosten (ID4 in Pro Business is een "upgrade" in de lijst, dus hogere eigen bijdrage).

Maar......dan stap je in de Tiguan!
Wat een verschil! Dat is veel meer "auto". En zelfs in een kalere uitvoering (wat zowel op de lijst als in de showroom het geval was). Zelfs dan heeft de Tiguan met afstand de voorkeur. En uiteindelijk zit je toch het meest IN de auto.
De hele zit, het dashbaord, de middenconsole.........als je in de Tiguan stapt is de ID-serie echt vreselijk kaal en goedkoop aandoend. Het Tiguan dash is er ook, naar mijn mening, flink op vooruit gegaan ten opzichte waar ik nu tegenaan kijk.

Dus "nieuwe"shortlist:
1. Skoda Kodiaq Business Edition 1.5Tsi DSG
2. Volkswagen Tiguan 1.5TSi 130pk DSG Life edition
3. Skoda Superb Combi (Business Edition?) 1.5Tsi DSG
4. Volkswagen ID 3 Pro Business
5. Volkswagen ID 4 Pro Business

Als de Kodiaq kan, wint hij het op zitplaatsen en trekgewicht, in combinatie met de best goede uitrusting op de Business Edition.
De Tiguan wint het van de Superb door het interieur, en de verwachting dat de Superb in Business Edition waarschijnlijk 16" velgjes krijgt. Maar die strijd is nog niet gestreden....
Na de vakantie maar eens proefritjes gaan maken.

En voor het beeld, alvast een plaatje van de Kodiaq.....:cool:
4GCDrpX.jpg
"Uiteindelijk zit je het meeste IN de auto" maar wel zeuren over de Superb met 16 inch.

Superb is heel wat mooier en beter dan een 113 in een dozijn SUV

Terug
Bovenaan