Tja, bijna 90.000 km. Weinig speciaals. Doet wat ie moet doen. Bevalt nog uitstekend.
Zo.....update na een half jaar ook weer klaar.
Nou, ok.
Nog een 9 maanden te gaan, wellicht alvast vooruit kijken naar de geboorte van de nieuwe........
Ze zijn bij ons niet scheutig met informatie over auto's, dus als je dan een collega treft die net een nieuwe heeft besteld, heb je weer even actuele informatie, dus is het tijd voor een short-list.
Disclaimer: dit zegt helemaal niks. De "lijst" is bij mijn werkgever zo veranderlijk als wat. En er schijnt een nieuwe lease-regeling aan te komen. Maar het geeft een (tijdelijk) beeld.
Dus...shortlist voor nu, gebaseerd op huidige aanbod
1.
Volkswagen ID 4 Pro Business - goeie uitvoering met alles erop en eraan. Helaas maar 1000kg trekgewicht, wat te weinig is voor mijn caravan. Dus deze kan alleen als daar een alternatief voor is gevonden.
2.
Volkswagen ID 3 Pro Business - goede uitvoering met alles erop en eraan. Ik vind de ID3 echt verbeterd. En ik zit er beter in dan in een Golf. Helaas helemaal geen trekgewicht (en kleiner), maar goedkoper dan nummer 1 en daardoor meer ruimte voor alternatieve tweede auto.
3.
Skoda Superb Combi Business Edition 1.5TSi DSG - dit is eigenlijk nog de "oude". De nieuwe bestaat nog niet als Business Edition. Ben benieuwd wat die gaat worden. Is wel een goede kandidaat, want: goed uitgerust, ruim en goede caravantrekker. Ben alleen bang dat de BE de 16"velgjes krijgt.........afknapper.

4.
Volkswagen Tiguan 1.5TSi 130pk DSG Life edition - Je hoeft tegenwoordig geen R-line meer te nemen bij VW, want veel mooier is dat niet, zowel van binnen als van buiten. Dus: Life Edition is best een complete uitvoering en de 96kW kan 1600kg trekken
Ousiders dan:
a.
Skoda Octavia Combi 1.0TSi Business Edition - niveautje lager en daardoor meer budget over voor tweede auto. Kan 1300kg trekken en dat moet werkbaar zijn met caravan. Vind het op zich een mooi model, maar de uitvoering mist wat details (helaas 16"velgen en zwarte dakrails). Zou dus vooral een financiele keuze zijn.
b.
Skoda Kodiaq ..?.. - hij staat (nog) niet op de lijst. Maar als ik weer een zevenzitter wil, is dit een optie die ik wel ga proberen voor elkaar te krijgen. Voordelen zijn duidelijk: zevenzitter en trekgewicht 1800kg.
c.
Volkswagen Tayron - staat ook (nog) niet op de lijst. Is er natuurlijk sowieso nog niet. Uitgaande van een verlengde Tiguan in dezelfde uitvoering (Life Edition) en derde zitrij, zou deze budgetair moeten kunnen. Geldt dus hetzelfde voor als voor de Kodiaq.
Keuze tussen a en b zou zowel financieel, op uitrusting en op beschikbaarheid zijn. Huidige Allspace (die ook niet op de lijst voorkomt) zou ik niet snel kiezen.
Mmmm.....weer alles VAG, zeer beperkte keuze in zowel type als uitvoering en nog veel onzeker.
Eigenlijk nog een zevenzitter nodig (want 4 kinderen), maar in de praktijk kan een 5-zitter uit, zeker als we een tweede auto overwegen. Als die tweede auto groot en sterk genoeg wordt voor de caravan (of de caravan wordt uitgefaseerd. Maar die kans is klein) kan ik naar electrisch. Wat ik op zich wel zou willen. Vandaar dat de electrische keuzes voorlopig bovenaan staan.
Kleine P.S:
Geen Passat? Geen A4? Nee. Kan wel. Maar wordt echt heel prijzig door heel hoge eigen bijdrage en dat wordt me gewoon te gek. Extra geld heb ik eigenlijk alleen over voor een auto die alle boxjes checked. Dus én uitrusting, én zevenzitter, én trekauto. Beetje zoals de huidige Allspace R-line.
Is dat alles? Nee, maar de andere zijn zowieso niet mijn smaak of te klein of echt in een hele zielige uitvoering (Leon, T-Roc, Enyaq etc), dus die hebben de shortlist niet gehaald.
Toch leuk, al die VAG sites weer afstruinen op de details........