Citroen C4 Coupé 2.0 16V 180pk VTS (2005)
Gemoedelijk stoeien
Dit koetswerk smeekt om een krachtige motor, en gelukkig heeft hij die ook. Het dynamische ontwerp wekt verwachtingen, dat heeft Citroën goed begrepen en daarom haalde het merk het opgevoerde 2,0-literblok van PSA (Peugeot en Citroën) uit de kast. Met 177 pk is de 1.300 kilo zware Citroën tot mooie dingen in staat.
De motor klinkt beschaafd, maar boven de 4.000 toeren zet de auto een keel op. De inlaatnokkenas werkt met variabele kleptiming voor een optimale ademhaling. Dat werkt: boven de 5.000 tpm voelt de versnelling alsof er opeens extra krachten tot leven komen. Voor je het weet, knalt het blok iets boven de 7.000 tpm in de begrenzer en dat is een spektakelstuk. Heftig hikkend wil de tweeliter meer draaien, maar de elektronica staat het niet toe. De digitale toerenteller kleurt knalrood.
De krachtbron is aan een vijfbak gekoppeld met een opmerkelijk lange eerste versnelling. Bij 68 km/h hoef je pas naar twee. Het staat wel stoer om te zeggen dat jouw auto bijna 70 km/h in de eerste versnelling kan, maar je hebt er weinig aan. De versnellingsbak schakelt soepel, maar de slagen zijn te lang om van een handzame versnellingsbak te kunnen spreken.
De C4 gaat gemoedelijk bochten door, helt daarbij over en glijdt uiteindelijk over de voorwielen weg. Daarbij werkt de besturing nogal afstandelijk, de C4 stuurt weliswaar direct, maar daar voel je via je handen minder van terug. Verder alle lof voor het C4-onderstel. De demping is vrij stevig, maar de vering biedt een hoge mate van comfort.
Hightech
We zitten goed in de Citroën, en dat komt vooral door het axiaal verstelbare futuristische stuur dat je lekker naar je toe kun halen. De kunststoffen in het dashboard zien er mooi uit en voelen zacht aan. Fraai zijn de lijnen die vanuit de portieren doorlopen in het dashboard. Hightech is het stuur: alleen de 'hoepel' draait rond, het hart blijft op zijn plek. Boven in het hart geeft een rechthoekige display het toerental aan. De bediening van audio en airco zitten in het paneel voor de pook. Citroën monteert zo veel knoppen bij het centrale deel van stuur dat de handen nauwelijks van het stuur hoeven. Rond het hart, waaruit in geval van nood de airbag ploft, zit de bediening van de cruise control, het volume van de audio-installatie, de sterkte van de interieurverlichting, kortom, er valt genoeg te bedienen zonder dat je met de handen van het stuur af hoeft.
Actieve veiligheid
Citroën monteert tegen bijbetaling het Lane Departure System dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij lijnen overschrijdt zonder dat hij daarbij richting aangeeft. Reken maar dat je wakker schrikt als je een trilling links of rechts in de zitting van de stoel voelt. Moet de C4 vol in de ankers, dan gaan automatisch de alarmlichten aan. Het ESP-stabiliteitsprogramma beschermt de bestuurder tegen te enthousiast rijgedrag.
Citroën kleedt het topmodel van de C4-reeks riant aan, met lichtmetalen 17-inchwielen en ESP met antislipregeling. Er zijn standaard parkeersensoren achter en wanneer je de auto met de afstandsbediening afsluit, klappen de zijspiegels in. Een radio/cd-speler zorgt voor muziek. Meedraaiende xenonkoplampen en automatische airco zijn standaard.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C4 Coupé 2.0 16V 180pk VTS |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.335 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 180 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 202 Nm bij 4.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.270 mm / 1.769 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.608 mm |
Massa leeg | 1.312 kg |
Laadvermogen | 456 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.401 kg / 686 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 227 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,4 s / 11,8 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 200 g/km |