Autotests  |  Daewoo Matiz SE (1998)

24 januari 2000

Signalement

Daewoo
Matiz SE
5-deurs, hatchback
5 versnellingen handgeschakeld
1998
€ 8.620

Kort en klein, dat is het kleine Koreaanse ruimtewagentje, de Daewoo Matiz. Een mini-MPV die duidelijk zijn eigen weg volgt. En terwijl de meeste concurrenten naar Japan kijken, richtte Daewoo de blik op Europa.

De door Italdesign ontworpen Matiz is een harmonieus model met sterk afgeronde vormen. Hij is vrijwel even breed als hoog, z’n korte neusje sluit zonder knik aan op de voorruit en hij heeft ook geen aparte kofferruimte. De Matiz heeft een rustig, harmonieus dashboard en instrumentenpaneel. Klokken en meters zijn ondergebracht in een halfrond koepeltje: de middenconsole, met pal naast elkaar twee grote ronde uitstroomopeningen bovenaan, heeft iets Twingo-achtigs. Het simpele instrumentenpaneel vormt een geheel met de middenconsole. Dat zou overigens nauwelijks opvallen, ware het niet dat de combinatie is uitgevoerd in een donkerder tint dan de rest van het dashboard. In de Matiz zit je vrij hoog. Dat maakt het in- en uitstappen makkelijk. Voorin zit je op duidelijk geprofileerde stoeltjes, bekleed met stof voorzien van een modern design, uitgevoerd in rustige tinten. De zittingen zijn wat kort, waardoor ze de bovenbenen minder goed ondersteunen. De Matiz biedt niet zo veel opberg/aflegruimte. In beide voorportieren vinden we erg smalle kaartenvakken. En je kunt ook nog wat kwijt onder de radio. Tenslotte is er een echt handschoenenkastje. Alleen sloot dat in ons testexemplaar niet helemaal netjes. Trouwens, ook op andere punten viel er nog wel wat aan de afwerking te verbeteren. De achterpassagiers hebben hun eigen portieren. Dat maakt in en uitstappen makkelijk. Ook al vanwege de eerder genoemde hoge zit. Doordat ze rechtop zitten, hebben mensen achter in de auto - ondanks de geringe lengte - toch genoeg plaats voor de benen. Ook de hoofdruimte is voldoende. Dan - nog wat verder naar achter - de bagageruimte. Het volume onder de hoedenplank bedraagt niet meer dan 104 liter. Maar de in ongelijke delen neerklapbare rugleuning en zitting achter brengen uitkomst als er meer mee moet.

 

Eén motor
Daewoo houdt het voor de kleine MPV op één motor. In dit geval is dat een driecilinder met een inhoud van 796 cc. Deze levert 37,5 kW/51 pk en ontwikkelt een koppel van 68,6 Nm. Het is een heel gewoon machientje met niet meer dan één bovenliggende nokkenas en twee kleppen per cilinder. Op papier is het goed voor een top van 144 en een acceleratie 0-100 in 17 seconden. En wat leerden onze eigen metingen? Om te beginnen dat Daewoo geen onrealistisch beeld geeft van de sprintcapaciteiten van de auto. De tijd voor 0-100 lag met 16,9 s zelfs een fractie onder de fabrieksopgave. Voor de inhaaloefening (80 - 120) heeft de Daewoo 20,2 seconden nodig. Snel is anders, maar de ’vijf’ is al helemaal geen inhaalversnelling. In het hoogste verzet klokten we de Matiz pas na bijna een... halve minuut. Iedereen begrijpt dat de Daewoo Matiz geen scheurijzertje is. Driepitters hebben nu eenmaal de naam niet zo mooi rond te lopen en nogal wat geluids- en andere trillingen te produceren. Maar de kleine Daewoo weert zich kranig. Als er stevig gas wordt gegeven, hoor je wel het typische driecilindergeluid, maar het dringt zich toch niet erg naar de voorgrond. En trillingen voel je eigenlijk alleen wanneer de motor stationair draait. Met een pietsje gas loopt hij al netjes rond. En bij 100 en 120 km/h constant was het geluidsniveau wel stevig, maar niet overdreven: 69 en 73 decibel. Prettig is dat de Matiz in bochten niet hinderlijk overhelt. Bovendien laat hij zich met z’n prettig bekrachtigde besturing makkelijker door bochten mennen. Oneffenheden worden over het algemeen goed verwerkt, maar op richels in de weg reageert de Matiz niet prettig. En zo’n richel in een bocht is een combinatie waar hij helemaal niet van houdt, zeker als je ook nog eens plots het gas loslaat. Over het schakelen geen klachten. Het pookje klikt vlotjes van verzet naar verzet.De Daewoo Matiz is met z’n 19 mille scherp geprijsd. Hij biedt veel praktische bruikbaarheid, al is de bagageruimte wel erg minimaal. Jammer dat de Matiz het moet doen zonder in hoogte verstelbare gordels voor en het signaal voor vergeten verlichting. Maar met z’n goede uitrusting, z’n prettige rijgedrag en z’n harmonieuze vormgeving is de kleine Daewoo beslist een aanrader.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders3 in lijn
Kleppen/cilinder2
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud796 cc
Maximaal vermogen38 kW/51 pk bij 5900 tpm
Maximaal koppel69 Nm bij 4600 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Daewoo Matiz SE Daewoo Matiz SE Daewoo Matiz SE

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep