Lexus IS 300 SportCross Sport (2002)

Station met blauw bloed

Lexus IS 300 SportCross Sport
De sporty station van Lexus is inmiddels een jaar op de markt en nog steeds een gelikte verschijning. Als basis van de SportCross gedoopte stationachtige fungeert de compacte IS200/300.

Die Lexus IS300 SportCross ziet er eigenlijk best een beetje ÎwildÌ uit. Hij heeft een nogal uitbundig gestileerde achterkant die een decimeter is verlengd in vergelijking met de sedanversie. Daarnaast hebben de stilisten die achterkant ook behoorlijk bol gemaakt, waardoor het overzicht achter matig is en hij extra groot lijkt. Voor ons gevoel zijn daardoor de proporties van voor- en achterkant niet helemaal meer in balans. Desondanks maakt dit raspaard altijd veel indruk op de omstanders. Zeker met deze speciale goudkleurige metallic lak.
Het ruim van de Lexus is beslist niet geconcipieerd op maximale ruimte; dat blijkt ook uit het neerklapmechaniek van de achterbank: de zitting blijft gewoon op zijn plaats. Verder staan er twee flinke torens van de achterwielophanging in het bagageruim te pronken, die aardig in de weg kunnen zitten. Lexus heeft daar zelfs nog een paar speakers opgeschroefd. Om daar iets aan te hebben, is het afdekscherm boven de speakers geperforeerd. Toch minder handig dan het lijkt, want dan zie je de bagage weer liggen. Onder de laadvloer zijn er nog wat verborgen ruimtes voor klein grut.
Op de achterbank van dit luxepaard moet je niet te veel bewegingsvrijheid verwachten. Het is een topper van een premium-brand en dat betekent dat de ruimte voor deze prijsklasse krap is. Net genoeg plaats voor je knieŒn en - doordat het een stationachtige is - nog een behoorlijke hoofdruimte. Voorin valt er een stuk minder te klagen, al kunnen lange lieden wel in de problemen komen.

Lekker trekken
Onze testauto is absoluut bovengemiddeld gemotoriseerd. Ruim 200 vurige paarden uit een drieliter zescilinder maakt hem tot een echte vlotterik. Lexus combineert deze standaard met een vijftraps automaat. Even een paardentrailer meenemen? Jammer, dat gaat niet met zijn maximale treklast van 1200 kg. Lexus stuurt het vermogen op traditonele wijze via de achterwielen naar het asfalt. Gaat onder normale omstandigheden prima, maar wanneer je echt op het gas gaat hangen, moet je toch bedacht zijn op een uitwaaierende achterkant, ondanks de aanwezigheid van Vehicle Stability Control. Beetje bij de les blijven dus.
Al rijdende geeft de IS300 SportCross je een sportief gevoel door zijn alerte reacties op bewegingen van het gaspedaal. De zespitter draait mooi uitgebalanceerd met graagte toeren, maar het klinkt niet spectaculair. De besturing voelt scherp aan. Zelfs in stand D trekt de motor door tot de rode lijn op de toerenteller. Ook biedt hij standaard de mogelijkheid om de automaat te bedienen met knopjes op het stuur. Het opschakelknopje zit aan de achterkant en je schakelt terug met knopjes aan de voorkant van het leren stuur. Daarbij is het merkwaardig dat je handmatig nooit in zÌn 1 kunt komen; bescherming tegen te ver terugschakelen.
Om de cavalerie in volle galop weer tot staan te kunnen brengen, is de IS 300 SportCross uitgerust met een remmerij die de verwachtingen op dit niveau waarmaakt. Verder reageert het onderstel erg hard op richels, maar gaat het relatief soepel over golvingen. Dat laatste past niet in het sportieve IS 300-beeld.
De Lexus-tekenaars zijn gegaan voor een heel in het oog springend »n origineel ontwerp voor de klokkenwinkel, met daarbij een middenconsole die ramvol zit met knopjes voor van alles en nog wat. De kleine metertjes in de snelheidsmeter vallen door hun formaat nauwelijks op; moet je bewust naar kijken om de informatie op te pikken. Een drukte van jewelste voor de IS-piloot. Optimaal is anders.
Lexus levert de IS300 in de Sport-versie met een sportief ogende leer-suÀde-achtige stoelbekleding. De wat zachte stoelen bieden een fatsoenlijke zit, maar een lendensteun zoek je vergeefs. Datzelfde geldt voor een boordcomputer. En de kaartleeslampen verdienen die naam niet: ze zetten het hele interieur in fel licht. Die ouderwetse, simpele Toyota-knopjes links naast het stuur en die lelijke, typisch Japanse plafonnier zijn een Lexus zelfs onwaardig. De airco kent maar »»n klimaatzone. Allemaal van die details waarvan je beter verwacht in deze klasse.
De Lexus IS 300 SportCross is een nogal opvallende auto met duidelijk sportieve rijeigenschappen, een complete uitrusting, fijne aandrijflijn, ruime garantie en te verwachten hoge mate van betrouwbaarheid, maar wat tegenvallende details.

Signalement

Merk Lexus
Model IS 300 SportCross Sport
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 51.800

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.997 cc
Maximaal vermogen 157 kW / 214 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 288 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.505 mm / 1.725 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 450 kg
Banden215/45ZR17Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,0s
Brandstofverbruik 11,2 l/100km
CO2-uitstoot 265 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum