Alfa Romeo 146 1.6 Twin Spark 16V L (1998)
Ruime familie-Alfa
Ruim drie jaar geleden werd de Alfa 33 opgevolgd door de modellen 145 en 146; nog steeds met boxermotoren. Maar als snel werden die krachtbronnen vervangen door "gewone" lijnmotoren. Voor deze test kozen we de 1.6 Twin Spark.
Die lijnmotor in de 146 heeft zijn cilinders netjes rechtop in een rij staan. Het is een moderne vierpitter met per verbrandingskamer vier kleppen. We kennen die motor ook uit bijvoorbeeld de Fiat Bravo/Brava, maar Alfa zou Alfa niet zijn als de techneuten hem niet even hadden aangepast aan hun specifieke wensen. Zo heeft elke cilinder twee bougies; vandaar de aanduiding Twin Spark. Dat zorgt er in ieder geval voor dat Alfa zijn sportieve aspiraties kan waarmaken met hoge vermogens. De Fiat-versie is goed voor 103 paardenkrachten, maar Alfa doet er met 120 nog "n aardige schep bovenop. Dat is fors voor een slechts 1598 cc metende krachtbron.
Eigenlijk tegen de verwachting valt de sprint van 0 naar 100 wat tegen. Want 11,2 seconden is niet fantastisch voor 120 pk. Daarvoor zijn twee duidelijke oorzaken aan te wijzen. Allereerst moet je doorschakelen tot de derde versnelling en ten tweede speelt het gewicht een duidelijke rol. Overigens verwachten we wel dat de Alfa met wat meer kilometers op de teller onder die 11 seconden duikt. De tussensprintjes doet de 146 1.6 Twin Spark netjes en met een top van 197 km/h heeft hij een lange adem.
De soundmixers van Alfa hebben hun uiterste best gedaan om wat boxergeluid in de uitlaat te stoppen en wie heel goed luistert, constateert dat er een bescheiden succesje is behaald. De nieuwe lijnmotor klinkt ook wat kerniger dan de roffelende boxer. Overigens is hij niet super-stil. Met een verbruik van 1:11,1 is hij niet bijzonder zuinig, maar dat hadden we niet verwacht met 120 pk aan boord.
Geen gekke dingen
De 146 gaat makkelijk hard de hoek om, onderstuurt daarbij licht en doet geen gekke dingen. Met geventileerde schijven voor en trommels achter komt hij mooi strak remmend tot stilstand. Alleen jammer dat de remmen niet zo goed doseerbaar zijn, waardoor je minder gemakkelijk precies tegen het blokkeren aan remt. Voor ABS moet je de portemonnee uit je zak trekken.
Tegelijk met de lijnmotoren heeft Alfa de 145 en 146 andere versnellingsbakken gegeven. Men was nog steeds niet tevreden over de oude bakken. De huidige transmissie schakelt mooi licht en trefzeker, zij het met nog een geringe hakerigheid.
Alfa houdt niet zo van een gewoon dashboard. Deze 146 heeft dan ook weer de aan de rechterkant terugwijkende instrumentenplank. Dat geeft de voorpassagier een extra ruimtelijk gevoel. "Nieuw" aan dit dashboard zijn de anders gevormde middenconsole en een strook stof over de onderkant. Onderhuids zijn verwarming en ventilatie aangepast voor een effectievere werking.
De Alfa-ontwerpers hebben de lijnen van de 33 voortgezet in de 146. Natuurlijk heeft-ie de moderne Alfa-neus en zijn de lijnen wat ronder dan bij de 33. Het is een heel nette auto met ruim voldoende eigen gezicht. En zo hoort het ook bij een Alfa. Eén nadeel heeft de 146-koets wel, want door de vlak liggende achterruit is het overzicht naar die kant niet geweldig. Daarnaast liet de testwagen ondanks zijn jeugdige leeftijd nog wel eens een kraakje of een rammeltje horen.
Als je voorin mag zitten, valt er niet veel te klagen. Er is voldoende ruimte en stuur en stoel zijn in hoogte verstelbaar. Ook achterin kom je weinig ruimte
te kort: vijf centimeter speling tussen knieën en rugleuning in combinatie met net het hoofd tegen het dak. Hoofdsteunen achterin zijn standaard.
Hoewel de Alfa een flinke kofferbak heeft, valt de hoge tildrempel tegen. Voor meer volume is de achterbank in delen neerklapbaar.
Zoals je van een auto in het wat luxere segment van de compacte middenklasse mag verwachten, hoef je niet op een houtje te bijten. Centrale vergrendeling, elektrisch bediende ramen voorin en spiegels met verwarming, toerenteller, getint glas, hoogteverstelling voor stuur en stoel, airbag in het stuur, het zit er allemaal op.
Al met al is de Alfa 146 1.6 TS een ruime gezins- of zakenauto, met vlotte prestaties.
Signalement
Merk | Alfa Romeo |
---|---|
Model | 146 1.6 Twin Spark 16V L |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.552 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.300 tpm |
Maximaal koppel | 144 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.257 mm / 1.712 mm / 1.426 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.185 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,5 s / 14,8 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |