Citroen C5 2.0 16V Ligne Prestige (2001)
Opgewaardeerd?
Wat groter, luxueuzer, een stapje hoger. Dat zie je steeds vaker bij de volgende generatie van een model. Ook Citroën heeft er een handje van om meteen maar een treetje hoger te gaan. Dat was al zo met de opvolger van de BX: de Xantia.u hebben we met de komst van de C5 weer zo"n geval. Een betere standaarduitrusting rechtvaardigt trouwens de hogere prijs van de C5. Zo heeft de C5 standaard ABS en zes airbags: twee vóór, twee opzij en twee raamairbags die het hoofd van de voorste én achterste inzittenden beschermen. Elektrische bediening van de voor-/achterzijruiten, verwarmbare buitenspiegels, een regensensor en een lichtsensor zijn standaard. De beenruimte achterin de C5 scheelt niet veel met de Xantia, maar de hoofdruimte is wel een centimeter of vier meer. Een bestuurder van 1,86 m lang zit op de bestuurdersplaats goed, al kijk je zelfs in de laagste stand van de stoel nog bijna tegen de voorruitstijl. Dat komt niet alleen door de hogere plaatsing van de stoel, maar ook door het langer doorlopen van de voorruit, die als het ware dichter bij je hoofd begint dan in de Xantia. Wij vinden die stoelen op zich prima instelbaar, al is de verstelling van de rugleuning met een hendeltje - en dus niet traploos - een minpuntje. De stoelen zijn beter dan vroeger, stugger en degelijker afgewerkt. Het is een behoorlijk pluspunt dat je misschien wel 10 cm hoger zit dan in de diepe kuil van de Xantia. Verder zijn die dubbele zonnekleppen leuk, evenals de verlichte make-upspiegeltjes aan beide kanten. Lastig is de bevestiging van de veiligheidsgordel, omdat het onderste deel zo strak en laag tegen de stoelzitting aan zit.
Op papier is de inhoud van de bagageruimte van de Xantia groter dan die van de C5: 480 (1418) liter tegen 456 (1310) liter. Welke hoekjes en gaatjes destijds meegeteld zijn, is een raadsel. Feit is dat de bagageruimte in de C5 niet alleen groter oogt maar langer, zodat er één middelgrote koffer extra in past.
Het rijden met de C5 is absoluut geen straf. De standaard Hydractive III-vering strijkt oneffenheden prachtig glad en neemt verkeersdrempels op een statige manier. Alleen vinden we hem op de snelweg een tikje zweverig; een gevoel dat je kunt aanduiden als typisch Citroën. Daarentegen bijt de C5 zich gretig en stevig vast in de bochten en geeft hij je een vertrouwd gevoel. Hij reageert daarbij bovendien keurig op richting-aanwijzingen van de bestuurder.
Adaptief
Het "adaptieve" veersysteem van de C5 wordt door de computer automatisch afgesteld op rijstijl van de chauffeur, rijhoogte van de auto en staat van het wegdek. Desondanks kun je met een druk op de knop in de middenconsole de Sportstand inschakelen. Een ons inziens enigszins overbodige "luxe", want het verschil met de comfort-stand is nauwelijks te voelen. Duurdere versies van de C5 worden trouwens met zes in plaats van met vier veerbollen uitgerust voor nog meer veer-comfort. Een Citroën-rijder wil zweven en zal niet gauw een harde afstelling nodig hebben; hij hoeft niet het BMW-gevoel te imiteren. Op de C5 wordt de hoogte trouwens automatisch aangepast en dat is heel mooi. Verder rijdt de C5 lekker. Hij stuurt goed, is in de bochten, minder week en voelt betrouwbaar aan. De 2-litermotor in de C5 is de een jaar oude versie die uit de Evasion afkomstig is. Hij is gekoppeld aan een goed gespatieerde vijfbak en met die combinatie is de C5 lekker levendig. Hij accelereert in net geen elf tellen naar 100 km/h en heeft ook in vier en vijf nog genoeg puf zodat je niet alsmaar terug hoeft te schakelen als je eventjes je snelheid wilt verhogen. Maar hij is niet sneller dan de Xantia 2.0. De C5 zou zuiniger moeten zijn, maar met een testverbruik van 1:9,2 valt hij een stuk slechter uit dan we aan de hand van de fabrieksopgave mochten verwachten. Je mag dan twisten over het uiterlijk van de C5, het is wel helemaal een auto van deze tijd. Zijn meerwaarde - de 2-liter C5 van onze test kost zo"n f 52.500 (e 23.800) - zit hem niet alleen in het verbeterde veersysteem en een completere uitrusting, waartoe afgezien van de genoemde zaken ook nog een airco met gescheiden bediening voor bestuurder en passagier behoort en een audiosysteem met CD-speler en bedieningsknoppen op het stuur. De C5 is wat ons betreft geen opgewaardeerde Xantia, maar is gewoon een klasse beter.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C5 2.0 16V Ligne Prestige |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.070 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.620 mm / 1.770 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.293 kg |
Laadvermogen | 552 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 695 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,7 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 197 g/km |