Maserati 3200 GT (1999)

Beest met manieren

Maserati 3200 GT
Start de motor en druk het pedaal even lekker in. Zet 'm in 1 en laat de zware koppeling los. De machtige V8 sleurt de GT in no-time naar 100, of als u wilt 200 km/h. Maar de Maserati 3200 GT heeft ook een geciviliseerde kant.

De 3200 GT is wat gestrekter gelijnd dan de meeste andere coupés, zo hou je nog een beetje serieuze ruimte achterin over. De achterpartij springt meteen in het oog door de boog tussen de beide uiteinden van de bumpers. De remlichten in die boogvormige units zijn uitgevoerd met leds, waardoor het achteropkomend verkeer sneller gewaarschuwd wordt. De vier dikke uitlaten geven aan dat we hier wel met een serieuze sportauto te doen hebben.
Is de 3200 GT van buiten een beschaafd ogende exoot, van binnen is uitbundigheid troef. Het interieur is niet alleen uitzonderlijk fraai van vorm, ook worden op een smaakvolle wijze edele materialen samengebracht tot een prachtige compositie. Dat effect wordt nog versterkt door een lichte kleur leer te kiezen, zoals op onze testauto. De prachtige vormen van dashboard, stoelen en zijpanelen worden daar nog eens sterk mee geaccentueerd. Toch zit er wat ons betreft een kleine dissonant in dit geheel: het klokje ziet er bespottelijk goedkoop uit. Zelfs de nieuwere versie met een echt chromen rand haalt het niet bij het klassieke uurwerk van de voorgaande modellen. Zonde.
Dat de 3200 GT een buitengewoon fraai gevormde achterbank heeft, is aardig om te zien. Interessanter is dat je daar ook voor niet te lange afstanden volwassenen op mee kunt nemen. En daarbij heeft de Maserati nog een kofferbak met een heel redelijk volume; de golftassen passen er na een recent doorgevoerde, kleine modificatie ook in. Daarmee toont de 3200 GT zich voor zo'n exoot van een onverwacht praktische kant.

Opstaan, wakker worden!

We gaan een fijn stukje rijden. Vlij uzelf op het kostbare leer en draai de sleutel om. Even schudt de auto en dan komt de machtige V8 tot leven. Doe de deur nog even open en word helemaal gek van dat zwoele, diepbruine uitlaatgeluid. Wat een geweldig orkest en dan rijden we nog niet eens! Trap de zware koppeling in, dirigeer de pook van de zesbak met stevige hand naar 1. Koppeling op, gas geven en wegwezen.
Dat laat de 3200 GT zich geen twee keer vertellen. De V8 met twee turbo's, twee inlaatluchtkoelers, vier nokkenassen en 32 kleppen sleurt de Maserati van zijn plek en in net 5 tellen suist de naald van de snelheidsmeter al voorbij de 100 km/h-markering. Intussen is het blaasorkest van timbre veranderd: je hoort de turbo's sissend de cilinders vol persen, de uitlaten het afgewerkt gas er weer net zo hard uitjagen en een pittiger, metaliger motorgeluid klinkt op uit de imposante machinekamer. Geen wonder met 370 pk en 491 Nm achter de hand; zelfs de niet superlichte Maserati-koets geeft zich dan gewonnen. Via een rondje Duitsland kom je erachter dat deze auto zich pas boven de 200 km/h echt in zijn sas voelt; een kenmerk van echte superauto's. Als je ruimte genoeg hebt, moet er 280 km/h in zitten.
Maar bij 50 km/h in 4 met slechts 1500 toeren sputtert de V8 ook helemaal niet tegen. Overigens is 100 km/h in 6 nog niet meer dan 2100 toeren. Zo mak als een lammetje, of de dynamiek van een getergde tijger, het kan allemaal. Niet verwonderlijk dat de Maserati een flinke dorst aan de dag legt; rijd je lekker door, dan zit je al snel op 1:6. Een prettige eigenschap van de 3200 GT is zijn goedmoedige gedrag waardoor hij ook prima geschikt is voor dagelijks gebruik. Moet ook, want de gemiddelde koper van een Maserati rijdt veel kilometers met zijn auto.
Om onbezorgd van A naar B te kunnen rijden heeft de 3200 GT standaard traction control, uiteraard uitschakelbaar. De vering is vrij stevig, maar zonder echt oncomfortabel te worden. Wil je toch gewoon hard, dan zet je de demperregeling op standje Sport. Dan verandert ook meteen de traction control, want die laat dan een beperkte hoeveelheid wielslip toe alvorens in actie te komen. Kun je heel sportief uit de hoek komen, terwijl een elektronische beschermengel netjes over je waakt.
Deze 3200 GT is een razendsnelle, ware Gran Turismo. Daarmee verwerft hij zich een eigen plaatsje op de markt, waar de concurrentie heel beperkt is. De potenti'le koper zal ook blij zijn met onze constatering dat de kwaliteit inmiddels flink verbeterd is.

Signalement

Merk Maserati
Model 3200 GT
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 105.958

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.217 cc
Maximaal vermogen 271 kW / 370 pk bij 6.250 tpm
Maximaal koppel 491 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 4.510 mm / 1.822 mm / 1.305 mm
Wielbasis 2.660 mm
Massa leeg 1.590 kg
Banden voor235/40ZR18Prijzen
Banden achter265/35ZR18Prijzen
Topsnelheid 280 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s (fabrieksopgave: 5,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 16,2 l/100km
CO2-uitstoot 396 g/km