Autotests  |  Suzuki Wagon R+ 1.3 GL (2000)

3 oktober 2001

Signalement

Suzuki
Wagon R+ 1.3 GL
5-deurs, mpv
5 versnellingen handgeschakeld
2000
€ 10.699

Ten tweede male geeft Suzuki zijn Wagon R groeihormonen, nu met hulp van gezinsautospecialist Opel. Gaat een breed publiek aan de microruimtewagen? Of kun je het net zo goed houden op een gewone gezins-compact.

Suzuki is de uitvinder van de mini-ruimtewagen. Ze verkleinden een busje - een ruimtewagen, zo u wilt - tot stadsauto-formaat en noemden hem Wagon R. Het was direct een doorslaand succes en niet alleen in Japan. Inmiddels is er de derde generatie, in samenwerking met aandeelhouder General Motors, die de nieuwste versie ook zelf brengt als Opel Agila. Terwijl Suzuki de nieuwe Wagon R+ nu in Europa bouwt, met redelijk wat stukjes Opel erin.
Wij vragen ons af of zo’n micro-busje in Europa wel zo’n uitkomst is. Heb je er meer aan dan aan een gangbare Europese gezins-compact? Neem nou de lengte die is nogal korter dan een auto uit de compacte klasse, en hij is ook smaller. Wel is de Suzuki hoger. Ja maar, de indeling van die Wagon is toch handiger, da’s net de clou van een ’ruimtewagen’. Passen dus maar. Voorin vinden we behoorlijke stoelen, maar voor langere rijders kunnen de hoofdsteunen niet ver genoeg omhoog. Hoogteverstelling op stoel of stuur is er niet bij in deze ’luxe’ uitvoering. Het stuur zit vrij laag en wat langere rijders zullen naarstig op zoek gaan naar een verstelhendeltje. Duidelijk merk je dat de Suzuki smaller is, dan Europese auto’s; met tweeën naast elkaar is het om beurten ellebogenwerk verrichten.
Achterin is het ’n beetje kiezen of delen. Helemaal niets mis met de hoofdruimte in de Wagon R, maar net-aan voor de benen. De achterbank is strikt tweezits - mede gezien de breedte. Dan nog de staart: een hoge, heel bruikbare bagageruimte in de Suzuki, met een erg simpel netje erboven bij wijze van afdekking.

 

Leuk snuitje

Het zachte, geronde snuitje van de nieuwe Suzuki Wagon geeft ’n beetje guitige uitstraling die dit soort auto goed kan gebruiken. Hé, een grote handgreep op de achterklep, maar ook een kleintje (groetjes, Opel) waarin de ontgrendelknop zit. Binnenin fleurige bekleding op de stoelen, maar verder haast kamerbreed kunststof. Middenconsole, stuurwiel, contactsleutel en nog wat overige knopjes: from Opel, with love. Het tweekleurig dashboard is netjes en overzichtelijk, en voorzien van twee airbags. Twee kleuren op het dashboard doorbreekt de saaiheid, maar ’design’ is ’t nog niet. Twee airbags zijn standaard.
In het interieur biedt de Suzuki diverse opbergvakjes. Als we ze tellen komen we tot acht, plus bekerhouders, een dashboardkast, en laatjes onder beide voorstoelen. De uitrusting biedt belangrijke zaken als elektrische spiegelbediening en ABS!
Waar Suzuki over heeft nagedacht is het ideale omklapsysteem voor de achterbank, en nette bekleding achterop de leuningen. Met een greepje opzij tegen de leuning klapt een helft van de achterbankleuning weg, de zitting zakt vanzelf door de knieën, zodat je meteen een vlakke en mooi afgewerkte laadvloer hebt. Ja, eerst even de achterste hoofdsteunen eraf, dat wel.
Het kan wat frustrerend zijn voor andere weggebruikers om een Suzuki Wagon voorbij te zien stuiven op de snelweg. Want die doet het daar met zijn zestienkleps 1.3 best. Keerzijde van de medaille is dat het Suzuki-aggregaat niet stil en rustig draait, en ’n heel behoorlijke slok lust. Hinderlijk bij onze Soes is dat zowel koppeling als motor erg giftig reageert bij optrekken uit stilstand. Wil je voorzichtig een stukje opschuiven, dan slaat de auto gauw af. Daar de neus zo goed als niet te zien is komt het bij in- of uitparkeren nogal eens voor, dat je voorzichtig van start wilt gaan.
Handig bij dat parkeergedoe is de elektrisch aangedreven stuurbekrachtiging. Het stuurgevoel is niet scherp te noemen. Het veercomfort is heel behoorlijk. Hij helt vrij veel in bochten, logisch is dat dit in de hoge Suzuki een wat eng gevoel. Toch houdt hij goed zijn koers in een snel genomen bocht - geen dramatisch onderstuur. Bedenk echter in de Wagon R niet halverwege de bocht dat het misschien toch wat langzamer had gemogen. Als je dan het gas loslaat, gooit de Wagon R dan nogal nadrukkelijk zijn staart om; de klassieke ’lastwisselreactie’. Toch maar het sportieve bochtenwerk vermijden, dus, al geeft de prima stabiliteit rechtuit bij hoog tempo het idee dat de wegligging van de Suzuki Wagon dik meevalt.
Welk soort auto u mooier vindt - over smaak valt niet te twisten. We stellen vast dat de Suzuki zeker niet overtuigend ruimer is, of handiger te gebruiken, dan een gemiddelde compacte auto. Hij is wel goedkoper, maar het brandstofverbruik is weer stevig.

Eindoordeel

 

Technische gegevens

Brandstofbenzine
Cilinders4 in lijn
Kleppen/cilinder4
Brandstofsysteemmultipoint injectie
Cilinderinhoud1298 cc
Maximaal vermogen56 kW/76 pk bij 5500 tpm
Maximaal koppel115 Nm bij 4250 tpm
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Winterbandentest 2014 (Advertorial)

Zoek de voordeligste aanbiedingen van alle deelnemers van de AutoWeek Winterbandentest 2014.   Lees verder
  AutoWeek Winterbandentest 2014
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Suzuki Wagon R+ 1.3 GL Suzuki Wagon R+ 1.3 GL Suzuki Wagon R+ 1.3 GL

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep