Hyundai Lantra 1.6i GLS (1997)
Gezinsauto met sporthart
Vergeleken met de eerste Lantra mogen we gerust van een ingrijpende vernieuwing spreken. Uit de sterk verlaagde neus is het smalle grilletje verdwenen, een paar toegeknepen spleetogen vervangen de eerder rechthoekige blik op de wereld, de doorlopende zijstrip is weggepoetst en het hele silhouet toont wat lager en ronder. Exact gemeten is de Lantra zes centimeter langer, drie centimeter breder en één centimeter hoger geworden en z'n gewicht nam met ruim dertig kilo toe. Dat is inderdaad wel wat meer dan een face-lift, waarbij we het dan nog niet eens over de interne veranderingen en verbeteringen hebben.
Hoewel het interieur van de eerste Lantra nog steeds gezien mag worden, is deze uitvoering aanzienlijk ronder, gladder, rustiger en nog wat functioneler dan voorheen. Helaas mist 't lekker dikke driespaaks stuurwiel een airbag, maar de combinatie van een verticaal verstelbare stuurkolom en dito stoel zorgt voor wel voor een prima rijpositie. Het spreekt bijna vanzelf dat het geteste GLS-model verder is voorzien van eigentijdse extra's als elektrisch bediende zijruiten en - spiegels, alsmede een centrale portiervergrendeling.
De belangrijkste onderhuidse vernieuwing is echter de in eigen beheer ontwikkelde Beta-motor, die de eerdere, op Mitsubishi- techniek gebaseerde zestienklepper heeft opgevolgd. Daarmee hebben de Koreanen geen half werk geleverd, zoals te zien is aan de verhoogde compressie en de radicaal gewijzigde boring- slagverhouding, die van 'lang' in 'kort' veranderde. Anders dan de vuistregel leert, heeft dat niet geleid tot een grotere nervositeit. Het vermogen bleef exact op de niet geringe waarde van 114 pk en merkwaardig genoeg is het maximum koppel nu 10 newtonmeter hoger bij 1500 toeren minder!
Dat zorgt voor aanzienlijk meer trekkracht 'onderin', hetgeen tijdens het rijden heel goed is te merken. De motor is nog net zo opvallend levendig als z'n voorganger, maar heeft evenmin moeite met een wat bezadigde rijstijl. Dat maakt deze Lantra tot een zeer veelzijdig bruikbare automobiel, die zich net zo makkelijk schikt in een rustig toertochtje met de kinders als in een snelle rit op het scherpst van de snede over kronkelige land- of bergweggetjes.
Aan zulke excursies kun je veel plezier beleven, want het rij- en bochtgedrag van de Lantra heeft bepaald niet onder de vernieuwing geleden. Bij de eerste versie waren we al erg enthousiast over de wegligging van de pittige Koreaan en die waardering is niet afgenomen. De carrosserie voelt bij hoge dwarskrachten nog wat stijver aan en de achteras met z'n dubbele draagarmen, veerpoten en torsiestabilisator zorgt bij koerswisselingen voor een vertrouwenwekkende stabiliteit. Het stuurgevoel, dat bij de 1.8 en ook bij de laatste versie van de vorige 1.6 wat te wazig was geworden, is ook weer nagenoeg op het oude peil; de bekrachtiger werkt bescheiden op de achtergrond en in de rechte lijn heeft de Lantra maar zelden behoefte aan correctie.
Beschaafd geluid
Zo lang je niet te veel aanspraak maakt op het forse vermogen van de 1.6-Lantra, blijft het geluidsniveau in het interieur beschaafd: 72 dB bij 120 echte kilometers per uur hindert de conversatie niet en ook het volume van de radio hoeft er niet voor omhoog. Bij stevig doortrekken maakt de zestienklepper zijn aanwezigheid wel duidelijk kenbaar, maar erg storend is zo'n stimulerende blijk van activiteit niet. Daarbij is het plezierig dat de nieuwe Beta-motor een beetje fors doorrijden niet meteen bestraft met een onmatige dorst: met een testverbruik van 1:11,3 scoort hij een stuk beter dan z'n voorganger, die onder vergelijkbare omstandigheden slechts 9,4 kilometers per liter kon aanbieden.
Vooruitgang
Aan zulke verschillen merk je 't duidelijkst dat elke nieuwe generatie auto's nog steeds vooruitgang boekt. Voor een jong, groeiend merk als Hyundai, dat niet gehinderd door tradities vrijelijk zijn keuze maakt uit de modernste technieken, geldt dat in versterkte mate. Sneller dan de Japanners hebben de Koreanen hun aanvankelijke achterstand ingehaald en ze zijn nog steeds niet aan het eind van hun Latijn. De Lantra bewijst dat overtuigend en dat geeft hem mede dankzij een sympathieke prijs een uitstekende startpositie op de middenklassemarkt.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Lantra 1.6i GLS |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.406 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.599 cc |
Maximaal vermogen | 84 kW / 114 pk bij 6.100 tpm |
Maximaal koppel | 143 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.420 mm / 1.700 mm / 1.393 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.085 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 175/65HR14Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,5 s / 15,6 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |