Alfa Romeo 145 1.7 16V (1995)

Sportief temperament?

Alfa Romeo 145 1.7 16V
Bij Alfa denk je aan pittige prestaties, temperament en sportiviteit. Passen deze etiketten ook op de sterkste Alfa 145, de 1.7 16V? In deze test hopen we het antwoord op deze prangende vraag te vinden.

Van de kennismaking met de Alfa 145 1.7 16V stelden we ons wel wat voor, want we herinnerden ons dat de Alfa 33 1.7 16V met dezelfde 95 kW/129 pk boxer als de 145, volgens de fabriek, in slechts 8,4 tellen van nul naar honderd kon spurten. En ook de opgegeven top van 205 loog er niet om. Gemonteerd in de 145 moet de zestienkleps boxer echter meer gewicht in beweging brengen. En dat eist zijn tol in de vorm van een iets minder flitsende acceleratie (0 - 100 in 9,8 s) en een wat lagere top: 200 km/h.
Maar de Alfa liet een groot verschil zien tussen de acceleratie op papier, en die op de weg. Onze stopwatch konden we pas na 12,2 s stilzetten. Van de tussenacceleratie (80 - 120) raakten we ook niet echt onder de indruk. In 'vier' klokten we hem op 11,1 seconden en in 'vijf' op 14,1. Die waarden komen vrijwel overeen met de tijden die voor de 145 1.6 genoteerd werden. Dit is vast deels een gevolg van het nogal tegenvallende koppel van 148 Nm, dat pas bij 4300 krukasomwentelingen per minuut wordt bereikt.

Smaakmaker, géén blikvanger

Als je de aanduiding achterop deze smaakmaker buiten beschouwing laat, zie je niet aan hem af dat er onder zijn motorkap vele vurige paarden huizen. Weliswaar heeft de 1.7 16V standaard lichtmetalen velgen, maar dat zijn geen blikvangers. En ook het interieur verraadt niet wat voor paardevlees je in de kuip hebt. Alfa levert de zestienklepper met het hoogste uitrustingsniveau dat een 145 bieden kan, maar daar horen geen 'sportieve' elementen bij. Wel zijn de stoelen onmiskenbaar sportief gemodelleerd, maar ze verschillen niet van de zetels die je in de minder krachtige versies aantreft. Bovendien is de zit vrij hoog. Zelfs als je de bestuurdersstoel met de standaard hoogteverstelling in de laagste stand zet, zit je nog steeds hoger op de bok dan je in een sportieve auto zou willen. Het in hoogte verstelbare stuurwiel biedt hier ook geen uitkomst, al helpt het de chauffeur wel de best mogelijke zitpositie te vinden. Ondanks de nodige exercities met stuur en stoel lukte het ons toch niet een echt 'lekkere' zit te vinden.
Rijden dan maar. Na het starten komt uit het vooronder de karakteristieke roffel van de viercilinder boxer, die de ware Alfist nog altijd als muziek in de oren klikt. Dat de platte machine zich tijdens het accelereren duidelijk laat horen, zal de echte Alfanaat alleen maar kunnen waarden. Maar of hij het ook prettig vindt bij constant snelwegtempo nog steeds door de Alfa-beat begeleid te worden betwijfelen we. Gewend als we zijn aan moderne stille auto's, begon de 'sound' na een tijdje in ieder geval een beetje te irriteren. Toch is de Alfa geen herrieschopper, want onze objectieve geluidsmeter gaf bij 100 km 69 dB en bij 120 constant 72 decibel aan. Maar alweer, cijfers zeggen niet alles. Niet alleen het geluidsniveau speelt een rol, maar ook de subjectieve waardering van de klankkleur.
Laten we voor we verder gaan een paar dingen even duidelijk stellen. Op het rijden met de Alfa 145 1.7 16V valt in feite niet veel aan te merken. Het is van huis uit een redelijk sportief type, met een vrij stugge vering en een stuurbekrachtiging die de chauffeur niet teveel werk uit handen neemt. Hij laat zich vlot door snelle bochten sturen en vertoont niet gauw de neiging om over de voorwielen naar buiten te gaan schuiven. Zijn versnellingsbak verdient nog steeds geen plaats op het erepodium, maar de versnellingen laten zich toch zonder al teveel krachtsinspanning inleggen.
Resten nog wat mededelingen van huishoudelijke aard, zoals het feit dat achterin deze kleine middenklasser plaats genoeg is voor twee volwassenen en dat de achterbankleuning en zitting in ongelijke delen omklapbaar zijn.
Van het prijsfront valt te melden dat Alfa de 145 1.7 16V levert voor circa 39 mille. Een bestuurdersairbag, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en lichtmetalen wielen zijn bij die prijs inbegrepen.
De Alfa 145 1.7 16V kan de sportieve reputatie van het merk niet echt waarmaken. Daar staat tegenover dat hij wat relatief gunstig is geprijsd en met een complete standaarduitrusting wordt aangeboden.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model 145 1.7 16V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.607

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.712 cc
Maximaal vermogen 95 kW / 129 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 148 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.093 mm / 1.712 mm / 1.427 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.150 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s